آسانسوري براي وصل كردن

در شهر لیسبون در پرتغال، آسانسوری وجود دارد که در خارج از ساختمان و معلق ميان آسمان و زمين است. قصه اين سازه با تمام آسانسورهايي كه تا به حال شنيده‌ايد فرق دارد…

 

santa17

 

شايد دور از ذهن باشد كه آسانسورها بتوانند به جاذبه گردشگري تبديل شوند؛ اما اين روزها در مكان‌هاي مختلف دنيا آسانسورهايي وجود دارند كه توريست‌ها براي بازديد از آنها حاضرند در صف‌هاي طولاني بايستند و بتوانند سوار آسانسور شوند.

يكي از اين آسانسورها، آسانسور سانتا ژوستا در كشور پرتغال است كه در شهر ليسبون از گردشگرانش استقبال مي‌كند.

ويژگي خاص اين آسانسور كه آن را غيرعادي كرده، اين است كه در هيچ ساختماني جايگذاري نشده و ميان زمين و آسمان معلق است. درواقع اين آسانسور براي اتصال دو بخش اين شهر به هم و سهولت دسترسي ساكنانش ساخته شد.

شهر ليسبون پر از سراشيبي و سربالايي بوده و ساكنانش مجبور بودند براي رفتن به ميدان اصلي شهر بالا و بلندي‌هاي زيادي را پشت سر بگذارند و طبيعتا اين رفت و آمدها زندگي مردم را با سختي مواجه كرده بود.

 

ghofl0

 

سال 1870 ميلادي، پيشنهاد ساخت اين آسانسور براي سهولت در رفت و آمد مردم مطرح و در سال 1874 ميلادي كار ساخت و ساز آسانسور  سانتا ژوستا آغاز و در سال 1902 به پايان رسيد.

آسانسور سانتا ژوستا در منطقه پامبولين بكسا ليبسون قرار دارد كه منطقه بكسا را به خيابان روا دوكارمو متصل مي‌كند.

اين آسانسور يك سازه عظيم است و به صورت عمودي با دو كابين ساخته شده. كابين‌هاي اين آسانسور با چوب و آينه تزئين شده‌اند و ظرفيت‌ كابين‌ها 29 نفر است. كابين‌هاي اين آسانسور به همان سبك سازنده‌اش نگهداري شده و در حال حاضر بازسازي شده‌اند.

كساني سوار كابين آسانسور سانتاژوستا مي‌شوند مي‌توانند از پنجره‌هاي تعبيه شده در كابين و سكويي كه براي تماشاي مناظر اطراف ساخته شده، از ديدن مناظر چشم‌نواز لذت ببرند.

 

balkon0

 

santa-zhosta0

براي ديدن عكس‌هاي بيشتر به صفحه گالري سايت ليفتاپارس مراجعه كنيد.

 

Tags: , , , , , , ,

-->