آسانسور فضای باز

صد اژدها، بلندترین آسانسور فضای باز در دنیا

صد اژدها، بلندترین آسانسور فضای باز در دنیا

ارتفاع آسانسور این پارک 326 متر است و مردم چین آن را با نام آسانسور صد اژدها می‌شناسند.

 

آسانسور فضای باز

 

همیشه در سراسر دنیا افرادی هستند که به هر گوشه و کناری سفر می‌کنند تا تجربه‌هایی به یادماندنی را به دست بیاورند. یکی از محبوبترین تجارب هیجان‌انگیز که در چند ماه اخیر نامش زیاد به گوش می‌رسد، موضوع ساخت بلندترین آسانسور دنیاست که در پارک ملی ژانگ جیاجی کشور چین قرار دارد و نامش بایلونگ Bailong elevator است.

شاید جالب باشد که بدانید این آسانسور در سال 2002 میلادی ساخته و تکمیل شد اما در چند سال اخیر به دلیل ازدیاد شمار گردشگران خارجی پارک ملی ژانگ جیاجی، به شهرت آن افزوده شده است.

منطقه ولینگ یانگ Wulingyuan یکی از مشهورترین بخش‌های طبیعی در کشور چین است که بسیاری از تورهای گردشگری، توریست‌های خارجی را برای تفریح به آن می‌برند. این منطقه دارای صخره‌هایی با ارتفاعات زیاد است و همین موضوع سبب شده که مقامات مسئول چینی برای فتح این صخره‌ها، آسانسوری با ارتفاع 326 متر بسازند. 2 دقیقه طول می‌کشد تا این آسانسور مسافرانش را به بالای این صخره‌ها برساند و ظرفیت آن هم 50 نفر است.

آمارها نشان داده که روزانه حدود 20000 بازدیدکننده از آسانسور صد اژدها دیدن کرده و از آن استفاده می‌‌کنند. بد نیست بدانید که نام این آسانسور در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده و حالا به عنوان یکی از مشهورترین دیدنی‌های کشور چین شناخته می‌شود. پیش از ساخت این آسانسور بی‌همتا برای رسیدن بر فراز این صخره‌ها، بازدیدکنندگان مجبور بودند تا از جاده‌ای بسیار خطرناک و پر پیچ و خم استفاده کنند؛ اما حالا وجود این آسانسور باعث شده تا گردشگران بتوانند، در امنیت کامل به تماشای بخش‌های مختلف پارک ملی ژانگ جیاجی بپردازند، پارکی که قبلا دیدن چشم انداز بسیاری از بخش‌های آن برای گردشگران امکان پذیر نبود.

با وجود این که ساخت مرتفع‌ترین آسانسور فضای باز دنیا، تاثیر بسزایی در رشد صنعت گردشگری چین داشت ولی افراد زیادی با ساخت آن مخالفت کرده و آن را سازه‌ای دانستند که به محیط زیست و طبیعت آسیب وارد کرده است. طرفداران این عقیده، معتقد هستند که وجود همین آسانسور باعث شد تا شمار رستورانها و مهمان خانه‌های کوچک نیز در این پارک ملی افزایش بیابد و در نتیجه آسیب بیشتری به طبیعت بکر این سرزمین وارد شود.

نکته‌ی دیگری که در رابطه با آسانسور صد اژدها بحث‌های متعددی را به راه انداخت، امنیت آن بود؛ به همین دلیل پس از تکمیل این سازه 10 ماه طول کشید تا آن را از زوایای مختلف مورد بررسی و آزمایش قرار بدهند و اطمینانی صد درصدی برای گردشگران این ناحیه برای استفاده از این آسانسور فراهم کنند. جالب است بدانید، با وجود این آسانسور جذاب هنوز هم برخی از توریست‌ها ترجیه می‌دهند که از آن استفاده نکنند و با پیاده روی از زیبایی‌های طبیعت این ناحیه لذت ببرند. شما از کدام دسته هستید؟ دوست دارید، لذت هیجان سوار شدن بر آسانسوری که نامش در فهرست گینس ثبت شده را تجربه کنید یا خودتان به لمس طبیعت، بدون نیاز به این آسانسور بپردازید؟

 

Tags: , , , , , , , , , , , ,

-->