تابلو فرمان آسانسور

انواع تابلو فرمان آسانسور

انواع تابلو فرمان آسانسور

در نصب آسانسور ، تابلو فرمان آسانسور در ساختارهای مختلف و توسط شرکتهای مختلفی ساخته می شود. چند نوع از مهمترین این انواع ، تابلو فرمان دو سرعته 2SPD و تابلو فرمان تک سرعته درایو VVVF می باشند. البته این مورد نیز بیان شد که برای تابلو فرمانهای دوسرعته موتور آسانسور نیز باید دو سرعت دور تند و دور کند داشته باشد ولی برای تابلو فرمان‌های تک سرعته طبعا موتور آسانسور باید دارای یک سرعت باشد.
قطعا تابلو فرمان‌ها از لحاظ مدار الکترونیکی و بعضی قطعات داخل مدار تفاوتهای اساسی با یکدیگر دارند که اگاهی از آنها در انتخاب قطعات الکتریکال آسانسور برای نصب آسانسور کمک شایانی خواهد نمود.
لوازم کلی انواع تابلو فرمان های آسانسور، تقریبا شبیه به هم هستند و فقط در بعضی قسمتها مانند نامگذاری ترمینال‌های تابلو و نحوه سیم کشی تفاوتهایی با هم دارند. البته بعضی از لوازم داخلی مانند نوع مدار ، درایو ، مصرف برق و مواردی از این قبیل تفاوتهای زیادی بین تابلو فرمان های مختلف دارد.

 

تابلو فرمان آسانسور

 

تابلو فرمان های میکروکنترلی یا میکروپروسسوری آسانسور

بسیاری از تابلو فرمان‌هایی که هم اکنون در بازار موجود است و در طیف وسیعی در صنعت نصب اسانسور مورد استفاده قرارمی گیرد تابلو فرمانهای دارای میکروکنترلر هستند. در واقع میکروکنترلر در چندین نوع AVR و 8051 و Pic و… توسط شرکتهای مختلف در جهان تولید می شوند و در واقع آی سی هایی هستند که قابل برنامه ریزی می باشند و کار آنها پردازش سریع اطلاعات می باشد و خروجی نتیجه یا دستور می باشد و بنوعی هدایت و کنترل فرایندهای صنعتی را می توانند بسیار سریع انجام دهند بهمین دلیل در حال حاضر در مدارات مختلف کاربرد وسیعی دارند و در بسیاری از صنعت ها بکار می روند. تابلو فرمانهایی که مدار آنها دارای میکروکنترلر می باشد دارای قابلیتهای متعددی می باشند از جمله:

هوشمندی بسیار بالا در پردازش
امکانات هوشمند بیشتر
قیمت ارزانتر
سادگی در تولید تابلو
تعمیرات راحت تر
قابلیت برنامه ریزی بسیار راحت تر
سرعت عمل بالا
کوچکتر بودن از لحاظ اندازه تابلو
سر و صدای بسیار کم در حین کار
انعطاف پذیری در برنامه ریزی و امکانات
سرعت بالا در پردازش
کاهش هزینه های سرویس و نگهداری آسانسور
مصرف پایین تر برق
دارا بودن انواع پورت تبدیل داده های آنالوگ به دیجیتال
خرابی بسیار کمتر بر اثر نویز و نوسان
دارای بودن حجم زیاد حافظه در دستگاه
پورتهای ارتباطی با قابلیت های بیشتر

تابلو فرمان های دیجیتالی آسانسور

این نوع از تابلو فرمان ها بدلیل نوع و ساختار مدار خود بسیار کمتر از تابلو فرمان های میکروکنترلری کاربرد دارند در واقع در این نوع تابلو ها عملکر توسط IC آی سی پردازش شده و با استفاده از کیت های دیجیتالی عمل می کند. ولی در حالت میکروکنترلر بیان کردیم که قابلیت برنامه ریزی بسیار بالایی دارند ولی در این نوع تابلوها برای تغییر در برنامه باید تعویض IC صورت گیرد یعنی تغییر سخت افزاری باید داد که طبیعتا همین امر یک نقص برای ارتقای کارکرد آسانسور محسوب می شود و باعث کاربرد بسیار کم این نوع تابلوها در نصب آسانسور می شود. البته مصرف برق این نوع تابلو فرمان کم است و صدای کمی نیز تولید می کنند و عملکرد متوسطی نیز دارند ولی طبیعتا از لحاظ انعطاف پذیری برنامه ای در سطح پایین تری به نسبت تابلو فرمان های میکروکنترولری هستند.

تابلو فرمان های رله ای آسانسور

مدارات رله ای در ردیف مدارات قدیمی هستند و در واقع بدلیل کارایی پایین تر دیگر تقریبا این نوع تابلو فرمان ها تولید نمی گردد زیرا کارایی بسیار پایینی داشته و بسیاری از امکانات هوشمند برای آسانسور را ندارد و قطعا با نیازهای نونی سازگاری ندارد.

تابلو فرمان های PLC آسانسور

عبارت PLC مخفف کلمه Programmable logic control است و در واقع قطعه یا دستگاهی است دارای پردازنده CPU ، حافظه ،مبدلهای ولتاژ و یك سری ورودی و خروجی می باشد و حتی می توان بصورت ماژولار امكانات بیشتری را به آن اضافه نمود. در واقع PLC مشابه میکروکنترلر می باشد ولی با قابلیت های صنعتی بیشتر ، اما دارای هزینه بیشتری نیز می باشد بنابراین وقتی می توان با میکروکنترلر نتیجه دلخواه را با هزینه ای بسیار کمتر گرفت طبعا همین امر باعث می شود که تابلو فرمان های PLC کاربرد چندانی در کشور نداشته باشند و بیشتر از تابلو فرمان های میکروکنترلر استفده می شود.

Tags: , , , , , , , , , , , ,

-->