روان‌شناسي سواران بر آسانسور

حتما شما هم در طول روز سروكارتان به آسانسور مي‌افتد و مجبوريد از آن استفاده كنيد. گاهي نيز شرايطي پيش مي‌آيد كه فضاي كوچك آسانسور را با افراد ديگري شريك مي‌شويد. بيشتر كساني كه در اين شرايط قرار مي‌گيرند سعي مي‌كنند حضور فرد ديگر را ناديده بگيرند و بنابراين سكوت مي‌كنند. گاهي نيز قرار گرفتن در فضايي كوچك با افراد غريبه آنها را عصبي و متشنج مي‌كند و همين امر باعث مي‌شود تا به صورت ناخودآگاه كارهايي را انجام دهند که ریشه در ترس و اضطراب ناشناخته‌شان دارد.

ميانگين حضور افراد در آسانسور در طول يك روز كمتر از 2 دقيقه است اما رفتار افراد در همين مدت كوتاه بيانگر مطالبي است که خواندنش برایتان جالب است. در ادامه مطلب 10 رفتاري كه احتمال بروز آن در آسانسور بيشتر است و دلايل انجام آن را بخوانيد.

 

۱. کسانی که در آسانسور خودشان را سرگرم موبایل می‌کنند

همه مي‌دانيم كه آسانسور در فضايي بسته از ساختمان قرار گرفته كه امكان آنتن‌دهي موبايل در آن را بسيار پايين آورده است. كساني كه در كابين آسانسور خودشان را با موبايل‌شان سرگرم می‌کنند‏، سعي مي‌كنند با اين حركت به شما بگويند كه شخص مهمي هستند. پس اگر مكالمه‌اي داشتند ناراحت نشويد. اين كار براي ايجاد آرامش در وضعيت استرس‌زا در آسانسور به صورت ناخودآگاه انجام مي‌شود.

 

۲. دست به سینه ايستادن

كساني كه تازه وارد آسانسور مي‌شوند و دسته به سينه مي‌ايستند مي‌خواهند نوعي مرز در برابر كساني كه قبلا در آسانسور بوده‌اند، ايجاد كنند. دست به سينه ايستادن در آسانسور نشان دهنده اين است كه فرد نمي‌خواهد هيچ نوع ارتباط كلامي در آسانسور داشته باشد.

 

۳. سرگرم شدن با وسايل همراه

اگر سوار آسانسور شدید و کسی را دیدید سرش را با وسيله‌اي كه همراه دارد گرم كرده، مثل جست‌وجو در محتويات داخل كيف يا ورق زدن روزنامه و… درواقع دارد به شما می‌گوید که از قرار گرفتن در این شرایط مضطرب است. درواقع اين كار باعث ايجاد ديواري بين خودش و ديگران است و اين حالت نوعي واكنش عصبي را نشان مي‌دهد كه فرد مي‌خواهد با سرگرم كردنش خود را آرام كند.

 

۴. صحبت كردن با خود در آسانسور

كساني كه در آسانسور با خودشان حرف مي‌زنند معمولا به كفش‌هايشان نگاه مي‌كنند و با ديگران در آسانسور تماس چشمي برقرار نمي‌كنند. آنها مي‌خواهند به شما اين پيام را بدهند كه تهديدي براي ديگران نيستند.

 

۵. عصا قورت داده‌های آسانسوری!‌

برخلاف مواردي كه گفتيم، كساني هم هستند كه وقتي سوار آسانسور مي‌شوند سرشان را بالا مي‌گيرند، شانه‌هايشان را عقب مي‌دهند و پاهايشان را صاف قرار مي‌دهند يا به اصطلاح عصا قورت داده مي‌ايستند. اينها اشخاصي خودآگاه هستند و حتي زماني هم كه آسانسور خلوت است همين طور مي‌ايستند.

 

۶. دست در جیب

بيشتر آقايان شلوارهاي جيب‌دار مي‌پوشند و در آسانسور دست‌شان را در جيب‌هايشان مي‌گذارند. اين حالت نوعي ناامني را به ديگران القا مي‌كند. مثلا هنگامي كه دو مرد در آسانسور مقابل هم قرار مي‌گيرند در حالي كه يكي از آنها دست در جيب دارد، ديگري با خودش به اين فكر مي‌كند كه نكند فرد مقابل از جيبش وسيله خطرناكي بيرون بياورد؟!

 

۷. کسانی که کیف به بغل سوار آسانسور می‌شوند

این رفتار نشان‌دهنده آسیب‌پذیری بالاست و کسانی که در آسانسور کیف‌شان را بغل می‌کنند باعث می‌شوند تا دیگران خودشان را جمع کرده و به نوعی در حالت انقباضی قرار گیرند. بعضی از افراد برگه‌های کاری یا کیف‌شان را جلوی خودشان نگه می‌دارند.

 

۸. هُل دادن در آسانسور

کسانی که در آسانسور را هل می‌دهند درواقع می‌خواهند بگویند که باید نخستین نفری باشند که بعد از باز شدن در آسانسور، از آسانسور خارج می‌‌شوند. این حالت نشان‌دهنده بی‌توجهی نسبت به اطرافیان است. کسی که دستش را به در آسانسور گرفته با خودش فکر می‌کند اگر در را به این شکل بگیرد زودتر می‌تواند از آنجا خارج شود.

 

۹. ایستادن جلوی در آسانسور  

بعضی‌ها هم پس از سوار شدن بر آسانسور درست جلوی در آسانسور می‌ایستند و مثل نگهبانان ورودی آسانسور رفتار می‌کنند. آنها با این کار می‌خواهند از دیگران فاصله گرفته و آنقدر به در خروج نزدیک باشند که به محض این که در باز شد از آسانسور خارج شوند.

 

۱۰. تکیه دادن به در آسانسور

کسانی که به در آسانسور تکیه می‌دهند بیشتر افرادی هستند که در طبقه آخر ساختمان زندگی یا کار می‌کنند. آنها بسیار آرام هستند و در عین حال نمی‌خواهند خودشان را درگیر کنند. این افراد نشان می‌دهند که خسته هستند یا نیازی نمی‌بینند انرژی‌ خود را کنترل کنند.

Tags: , , , , , , ,

-->