ساخت آسانسور فضاپيما

سفر به فضا يكي از آرزوهاي هميشگي انسان‌ها بوده به‌طوري كه از ساليان گذشته تا به امروز فيلم‌هاي علمي- تخيلي زيادي با همين مضمون ساخته شده‌اند. جالب است بدانيد كه دانشمندان در حال پياده‌سازي طرحي هستند كه براساس آن يك آسانسور فضايي بسازند. يعني سفر به فضا با آسانسور و با فشردن يك دكمه صورت بگيرد.

نخستين فرضيه در اين زمينه در سال 2012 ميلادي مطرح شد كه دانشمندان طرحي را مبني بر ساخت آسانسور فضايي بررسي کردند. اين طرح در حال حاضر به واقعيت تبديل شده و براساس طرحي با نام Liftport در حال بررسي است تا نخستين آسانسور فضايي زمين ساخته شود و به احتمال قوي انسان‌ها براي نخستين سفر فضايي خود با فشردن يک دکمه مي‌توانند به کره ماه بروند.

 

 

در حال حاضر مهمترين مشکل براي ساخت آسانسور فضايي، گرانش زمين، هوا و آب كافي است که در سيارات ديگر در دسترس نيست. با اين حال محققان براي ساخت آسانسوري از کره زمين به کره ماه به اندازه کافي تسمه توليد کرده‌اند و در نمونه اوليه اين فناوري نشان دادند که آسانسور فضايي بر اساس وزن خود و سيستم پيش‌رانشي بالابرنده بدون مشکل به کره ديگر مي‌رسد و تغييرات جوي مانع از حرکت آن نمي‌شود.

پروژه ساخت اين آسانسور در مرکزدنبال مي‌شود و محققان معتقدند كه در سال 2020 مي‌توان به صورت عملي از اين آسانسور فضاپيما استفاده کرد.

Tags: , , , , , , ,

-->