black out

سیستم نجات اضطراری آسانسور چیست؟

سیستم نجات اضطراری آسانسور چیست؟

در بحث آموزش آسانسور های کششی ،سیستم (Black out) یا به اصطلاح سیستم نجات اضطراری در نصب آسانسور ، زمانیکه آسانسور در حال حرکت بوده و سه فاز ورودی آسانسور و یا یکی از فازها به هر دلیلی قطع گردد و یا ولتاژ فازها افزایش یا کاهش یابد، کنترل موتور آسانسور را بدست گرفته و با محاسبات جریان ، آسان ترین و کم مصرف ترین جهت چرخش موتور را انتخاب می کند و کابین را به طبقه (Level) رسانده و درب را باز میکند و غیر فعال می‌گردد.

 

black out

 

انتخاب راحت‌ترین جهت چرخش بدین شرح است که سیستم Black out اعداد جریان به‌ دست آمده از چرخش در جهت بالا و در جهت پایین (در کسری از ثانیه) را ذخیره کرده و این دو عدد را با هم مقایسه مینماید ، سپس میکروکنترلر کمترین عدد را انتخاب کرده و به موتور دستور چرخش در آن جهت را صادر مینماید.

بعنوان مثال اگر کابین آسانسور خالی باشد طبیعتاََ وزنه سنگین‌تر بوده و حرکت کابین به سمت بالا برای موتور آسانتر بوده لذا گردش موتور در آن جهت به شدت جریان کمتری نیاز خواهد داشت.

در اکثر تابلو فرمان‌های تولید داخل ، اختلاف پتانسیل الکتریکی میان دو سر باطری در زمان استفاده از سیستم نجات اضطراری معمولاََ برابر با مجموع اختلاف پتانسیل باطری های منصوبه می باشد (حدودا 50 ولت).
عدد کمتر بیانگر ضعف باطری (باطری دشارژ شده) و یا فاسد بودن یک یا چند باطری می باشد.
در آسانسورهایی که قدرت موتور (کیلووات) بالاتر (معمولا 8 نفره و سرعت بالای یک متر بر ثانیه)معمولا بجای سیستم نجات اضطراری از سیستم UPS استفاده می گردد.

یک سیستم نجات اضطراری مدرن بایستی از ویژگیهای ذیل برخوردار باشد:

  • مجزا بودن کامل سیستم نجات اضطراری از سیستم کنترل
  • نمایشگر LCD جهت نمایش عملکرد سیستم ، ورودی ها ، تنظیم پارامترها و همچنین نمایش خطاها
  • محافظت خروجی های تک فاز و 3 فاز در برابر اتصال کوتاه
  • قابلیت راه اندازی با انواع دربهای AC/DC ( فرماتور – سماتیک و … )
  • توقف موتور و قطع خروجی 3 فاز بصورت سخت افزاری هنگام قطع مدار سری استپ
  • ایجاد ماکزیمم گشتاور ممکن و کنترل دقیق موتور برای توقف دقیق (Leveling)
  • امکان غیر فعال کردن برد نجات اضطراری در صورت لزوم به کمک کلید تعبیه شده
  • قابلیت راه اندازی برای انواع موتورهای آسنکرون
  • امکان اتصال دو یا چند تابلو بصورت سیستم دوبلکس یا گروهی

در سیستم‌های نجات اضطراری آسانسور معمولا از باطری‌های Sealed Acid استفاده می‌گردد. این نکته قابل ذکر است که اگر این باطری‌ها برای مدت طولانی بدون استفاده در انبار و بانک اطلاعات ساختمان بمانند رفته رفته دشارژ شده و از عمر مفید آنها کاسته می‌گردد. بنابراین در سفارش سیستم‌های نجات اضطراری این نکته حائز اهمیت می‌باشد که بعد از تحویل سیستم به سرعت نسبت به نصب آن اقدام گردد و باطری‌ها زیر شارژ قرار گیرند. معمولا دیده می‌شود که بین تحویل تابلو تا نصب آن مدت زمان زیادی طول می‌کشد که این مورد برای سیستم‌های نجات اضطراری نامطلوب است. بنابراین در بازدیدهای دوره‌ای باید ولتاژ باطری‌ها و صحت عملکرد شارژر بررسی گردد. در نهایت برای افزایش اطمینان از صحت عملکرد کلی سیستم می‌توان با قطع برق عملکرد درست سیستم نجات اضطراری را مورد تست قرار داد.
همچنین در دوره سرویس و نگهداری مطلوبست ماهانه باطری ها توسط سرویس کار دشارژ شوند تا عمر مفید باطری ها کاهش نیابند.

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

-->