آسانسور چرخ دنده ای

مزیت های آسانسور چرخ دنده ای نسبت به کششی و هیدرولیک

مزیت های آسانسور چرخ دنده ای نسبت به کششی و هیدرولیک

درانتخاب سیستمهای حمل عمودی دوگزینه سیستم محركه هیدرولیكی و یا سیستم محركه كششی وجود دارد.هریک از این دو سیستم مشخصه های مختص به خود را دارند که برای استفاده در شرایط خاص مناسب است. در كل بالابر های هیدرولیكی برای ساختمانهای كوتاه (تا 6 طبقه) مناسب است در حالیكه آسانسورهای كششی (طنابی) برای ساختمانهای بلند بسیار مناسب تر است.

 

آسانسور چرخ دنده ای

 

 

بیش از چهل سال است كه آسانسورهای هیدرولیك بطور جهانی پذیرفته شده است. با توجه به اینكه سیستم بالابر كششی بدون موتورخانه برای جایگزینی با آسانسور هیدرولیك معرفی شد رقابت شدیدو تنگاتنگی در بازار ساختمانهای کوتاه شروع شد. استراتژی های بازار فعال به تنهایی موجب شده بود كه شهرت آسانسورهای هیدرولیك را كاهش دهد.
خریداران باید ازنکات مثبت و ایمنی هر دو نوع آسانسور مطلع باشند تا بتوانند مناسبترین و ایمن ترین را برای پروژه خود انتخاب كنند.
در این مقاله بالابرهای هیدرولیكی و كششی بدون موتورخانه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است تا خریداران با دامنه اطلاعات وسیعتری برای خرید بالابر مورد نظر خود اقدام کنند.

 

مزیت های آسانسور های چرخ دنده ای

– آسانسورهای فوق مخصوص مکانهای صنعتی و انبارها جهت حمل بار و مسافرطراحی می شوند .

– به دلیل وجود موتور و تابلو فرمان در کابین آسانسور، هزینه سنگین احداث موتورخانه و چاهک آسانسوراز بین می رود.

– قابل نصب به صورت داخل و خارج از ساختمان (حتی در معرض هوا ) و همچنین جهت سطوح شیب دار و قوس دار می باشد .

– سادگی درمونتاژ و دمونتاژ وحمل ونقل، همچنین قابل نصب به صورت دائم یا موقت می باشد .

– با توجه به باریک بودن و طراحی خاص پروفیل های بکار رفته درآن، در مکانهایی که فضای مورد استفاده از ارزش بالایی برخوردار است استفاده ازچنین دستگاهی بسیار مقرون به صرفه می باشد.

– به دلیل سادگی بیش از حد آن، هزینه سرویس نگهداری دستگاه بسیار پایین است .

– حتماً نباید مسیر حرکت عمودی باشد، مسیر حرکت می تواند به صورت منحنی یا شیبدار باشد .

– در عمل هیچ محدودیتی از لحاظ ارتفاع وجود ندارد .

– در سطح ایستادن بسیار دقیق (Accurate Leveling ) صرف نظر از مقدار بار یا ارتفاع، از دیگر مشخصات آن است .

– حرکت بسیار نرم با استفاده از سیستم v.v.v.f

 

آیا آسانسورهای هیدرولیکی برای محیط زیست اثر منفی دارد؟

متهم كردن آسانسورهای هیدرولیك به عنوان تهدیدی بر محیط زیست اشتباه است. احتیاج به توضیح نیست كه توجه به حفظ بهداشت محیط همیشه یكی از شرایط مهم در تولید بالابرهای هیدرولیكی بود. پیروی از استانداردهایی چون EN81-2 مشكلات محیطی را به اندازه كافی رفع میكند.
احتمال هرگونه حادثه در ارتباط با آلودگی محیطی به سازندگان ونصابان ناشایست و آماتور مربوط میشود و نه خود آسانسور هیدرولیك به تنهایی.
در كنار این, كنترل تقاضـــای صحیح كدهای آسانسور نه تــنها برای بالابرهای هیدرولیكی بلكه برای سیستم های بدون موتورخانه به عهده افراد ذیربط می باشد.
همچنین توسعه و پیشرفت در سیستمهای كنترل كننده چكه كردن جك و حافظ فرسایش جك كه می تواند رایگان (free) تقاضاشود مقیاسها و اندازه های مانع را افزایش میدهد. وقتی استفاده 100 تا 200 لیتر روغن معدنی كه در درون جك و تانكر این بالابر پر میشود و با توجه به اینكه این مقدار جلوگیری كننده. روغن برای 10 سال استفاده است باید بخاطر داشته باشیم كه یك اتومبیل در تنها مدت یك ماه همین مقدار سوخت را به مصرف میرساند.
این واضح است كه استفاده از مواد زیست فروپاش و ضد آتش مایع هیدرولیك كاملاً مضرات رو غن معدنی را حذف میكند (بر طرف كردن) امروزه مواد زیست فروپاش هیدرولیك موجود هستند و روغنهای معدنی سنتی میتوانند بوسیله مایعات دوستدار محیط اینچنین جایگزین شود زمانیكه برای شرایط محیطی خاص مورد نیز است(بدون ملاحظات برای قیمت اولیه)
سازندگان آسانسورهای هیدرولیكی همچنین سیستم ذخیره انرژی آسانسورهای بدون موتورخانه را وسعه دادند در جایی كه وزنه تعادل مكانیكی بالابر كششی بوسیله انباشت (مخزن) هیدرولیك (وزنه تعادل هیدرولیك) جایگزین شده است. با چنین سییستم مصرف انرژی ها بهترین بالابر كششی بدون موتوخانه كار میكند. در چنین سیستمی مخزن ها (خازن ها) برای جمع آوری فشار روغن در زمان پایین آمدن بالابر استفاده میشود و دیرتر این انزی كمك می كند كه حركت به سمت بالا به موتور كوچكتری نیاز داشته باشد. مایع زیست فروپاش همچنین
سیستم ذخیره انرژی هیدرولیك بدون موتورخانه باعث میشود بحثی در مورد بالا بودن مصرف انرژی، نگرانی های محیطی و بالا بودن هزینه اولیه را موجب نمیشود.

 

Tags: , , , , , , , , , ,

-->