کاربرد ریل آسانسور

  1. کاربرد ریل آسانسور

ریل آسانسور وظیفه راهبری آسانسور در جهت عمودی را دارد و از لرزش کابین جلوگیری می کند. ریل آسانسور طوری طراحی شده است که به وسیله آن آسانسور، در مسیر کاملا مستقیم و صاف حرکت کند. ریل‌ها از جنس فولاد سرد یا گرم بوده و دارای سایزهای T5، T16، T9 و T125 می‌باشد. ریل آسانسور در بازار با برند ها و قیمت های مختلف عرضه می گردد. لیست قیمت ریل های آسانسور در محصولات زیر طبقه بندی گردیده است. از انواع ریل می توان به ریل آسانسور مارازی ایتالیا , ریل مونته فرو ایتالیا طرح جدید و قدیم, ریل آسانسور سوپر ساورا اسپانیا, ریل آسانسور آیگون و فالکون تریکه و هم چنین ریل آسانسور مونته فرو چین عرضه می گردد. ریل های آسانسور بر اساس ابعاد بال تیر نیز تقسیم می شوند.

 

ریل آسانسور

 

انواع جنس ریل آسانسور

ریل‌های با جنس فولاد سرد دارای مقاومت بیشتری نسبت به ریل‌های با جنس فولاد گرم می‌باشد و از همین رو قیمت‌شان نیز گران‌تر می‌باشد. برای انتخاب ریل‌های آسانسور چند نکته حائز اهمیت می‌باشد:

  • ظرفیت آسانسور
  • ارتفاع آسانسور
  • سرعت آسانسور

 

این 3 فاکتور جدا از هم نمی‌باشند و بایستی هنگام طراحی، هر سه تای آن‌ها را باهم بررسی نمود. برای همین منظور اطلاعاتی که بیشتر به صورت تجربی به‌دست آمده است را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهیم:

1)برای آسانسور 1 تا 7 نفره بهتر است از ریل T5 برای کادر وزنه و از ریل T9 برای کابین استفاده نمود. اما بهتر است برای ارتفاع بیشتر از 30 متر و یا سرعت بالای 1، 2 متر بر ثانیه از ریل T16 برای کابین استفاده نمود، زیرا در این ارتفاع اگر آسانسور در حالت سقوط قرار بگیرد ریل T9 ممکن است پاسخگوی فشار تحمیلی نباشد.

2)برای آسانسورهای 8 تا 12 نفره بهتر است از ریل T9برای کادر وزنه و ریل T16 برای کابین استفاده نمود و این ریل‌ها تا ارتفاع 50 متر را به راحتی پاسخگو می‌باشند اما بهتر است برای ارتفاع بیشتر از 50 متر و یا سرعت بالای 1،6 متر بر ثانیه از ریل‌های T125 برای کابین استفاده شود تا فشار احتمالی را تحمل نماید.

3)برای آسانسورهای بالای 12 نفره بهتر است از ریل T9 برای کادر وزنه و از ریل T125 برای کابین استفاده شود تا احتمال بروز هرگونه مشکل احتمالی را از بین ببرد. البته ذکر این نکته ضروری است که برای کادر وزنه نیز می‌توان از ریل T16 و یا T125 استفاده نمود اما با توجه به اینکه معمولا فشاری به ریل‌های کادر وزنه وارد نمی‌شود لزومی به استفاده از آن‌ها نیست.

 

Tags: , , , , , , , , , , , ,

-->