آسانسور

آسانسور بدون موتورخانه

آسانسور بدون موتورخانه

سیستم‌های محرکه آسانسور به دو نوع کششی و هیدرولیک تقسیم می‌شوند , . در بسیاری از ساختمان‌ها به دلیل محدودیت‌های معماری مهندسین ساختمان در صدد انتقال فضای موتورخانه از بالای چاه آسانسور برآمده‌اند و به همین دلیل یا به سیستم های هیدرولیک که می‌توان موتورخانه را کنار چاه آسانسور و یا حتی با فاصله ای دورتر از آن قرار داد روی آورده اند ویا اگر به دلیل محدودیتهای سرعت و ارتفاع امکان استفاده از سیستم‌های هیدرولیک مقدور نبوده، موتورخانه آسانسور را از بالای چاه به کنار در بالا و یا کنار در پایین انتقال داده‌اند.

 

 

آسانسور

ویژگی های آسانسور بدون موتورخانه

  1. ایمنی بسیار بالا
  2. سرعت، تا 2 متر بر ثانیه
  3. ظرفیت کابین تا 5000 کیلوگرم
  4. صرفه جویی در مصرف برق تا 70 درصد
  5. حرکت بسیار نرم در طول مسیر
  6. سطح صدا و نویز بسیار پایین
  7. امکان نصب و راه اندازی بر روی یک دیوار

 

آسانسور های کششی موتور خانه کنار

ضرورت نیاز حذف موتور خانه در بالای چاه آسانسور مهندسین ساختمان را مجبور می‌کرد از سیستم‌های کششی استفاده کنند که در آنها موتورخانه در یکی از دو جهت ، بالا یا پایین چاه آسانسور قرار داشت ، برای انتقال نیروی محرکه در آنها از تعدادی قرقره‌های هرزگرد که جهت انتقال نیرو را عوض می‌کنند، استفاده می‌شود.

این سیستم مشکلاتی که آسانسورهای هیدرولیک دارند را دارا نیست ولی خود دارای محدودیت‌های زیر است:

۱- استفاده از تعداد زیاد قرقره‌ های هرزگرد، استهلاک مکانیکی سیستم را بالا می‌برد.
۲- به دلیل تغییر جهت سریع سیم بکسل‌ ها و تغییر نیروی فشار به کشش در تارهای سیم‌بکسل، عمر مفید سیم بکسل‌ها کمتر است.
۳- ازدیاد طول سیم بکسل‌ها در اثر مرور زمان بیشتر از نوع موتورخانه بالا است.
۴- استفاده از این سیستم برای سرعت بیش از ۲ متر بر ثانیه با محدودیت‌هایی همراه است.
۵- به دلیل استقرار قرقره‌های هرزگرد در بالای چاه آسانسور معمولا” فضای بالاسری (overhead-Headroom) بیشتری نیاز دارند.
۶- به دلیل عبور سیم بکسل‌ها از کنار چاه آسانسور معمولا” عرض یا عمق چاه بیشتری نیاز دارند.
آنچه که در قبل به آن اشاره شد سیستم‌هایی بودند که موتورخانه در بالای چاه آسانسور وجود نداشت وبه کنار چاه در پایین یا بالا انتقال داده می‌شود و مزایا و معایب هر کدام تشریح شد.

اما مهندسین ساختمان همواره در این اندیشه بوده‌اند که اولا” از سیستم محرکه کششی استفاده کنند , ثانیا” موتور خانه را بصورت کامل حذف نمایند.

به دنبال این هدف شرکتهای عظیم آسانسورسازی دنیا طرحهای مختلفی به کار گرفتند ,  بعضی از شرکت ها سیستم محرکه را در فضای بالا سری و برخی از آنها آن را در چاهک یا چاله آسانسور جای دادند.

مزایای حذف موتورخانه آسانسور:

_ طراحی آسان‌تر ساختمان.
_ کاهش هزینه‌های ساختمان.
_ فضای اضافه موتورخانه برای هر گونه استفاده بهتر یا حذف آن.
_ حفاظت از محیط زیست با استفاده از موتور بدون گیربکس (Gearless) و عدم استفاده از روغن برای گیربکس یا اتاقک روغن آسانسور‌های هیدرولیک.
_ حرکت آرام و کنترل شده با سیستم VVVF.
_ بازده بسیار بالای سیستم محرکه تا ۹۶%.
_ مصرف انرژی بسیار کمتر نسبت به انواع دیگر ۶۰% تا ۴۰% صرفه جویی انرژی.
_تعداد قطعات کمتر و افزایش عمر مفید سیستم محرکه.

دوران بسیار کم این نوع موتور(۹۰ تا ۲۵۰ دور در دقیقه) نسبت به انواع مشابه (بیش از ۱۰۰۰ دور در دقیقه) کنترل آسان و افزایش عمر مفید
وزن کم و حجم کوچک آن ضمن اینکه گشتاور بالایی را اعمال می‌کند سبب اعمال نیروی ایستایی کمتری به ساختمان می‌گردد
تعمیر و نگهداری بسیار آسان و با صرفه جویی
با توجه به اینکه سیستم محرکه به انتهای فوقانی ریل کابین متصل می‌گردد نیروی اصلی وزن آن و همچنین نیروهای اصلی وارد بر ریل‌ها را به صورت عمودی به کف ساختمان وارد می‌کند در نتیجه نیروهای وارد بر سازه ساختمان در حد ناچیزی است .

نحوه نصب این سیستم به صورت زیر می باشد:
موتور به ریل کابین در بالاترین نقطه متصل می‌گردد. تابلوی کنترل آسانسور در کنار بالاترین درب طبقه نصب می‌شود و سایر متعلقات مانند آسانسورهای دیگر نصب می‌گردد.
فضایی که موتور نصب می‌شود فضای خالی است که به سبب وجود وزنه تعادل ایجاد شده است.در نتیجه هیچ‌گونه فضای اضافه‌ای از عرض چاه به دلیل وجود موتور، اشغال نمی‌شود.
علاوه بر مزایای فوق‌الذکر، صرفه‎جویی بسیار زیاد انرژی در طی سالیان استفاده و آمپراژ مورد نیاز کمتر (جریان راه‌اندازی و جریان اصلی) از لحاظ اقتصادی نیز انتخابی ایده‎ال می‌باشد.
تاکنون در اروپا و کشورهای مختلف دنیا هزاران دستگاه از این آسانسورها نصب شده و هم‌اکنون از آنها استفاده می‌شود که همگی توسط شرکت‌های بازرسی اروپایی تایید گردیده است. در کشورمان نیز چندین دستگاه از این سیستم نصب و راه‌اندازی گردیده است که به عنوان الگوی تازه معماری و انرژی قابل‌توجه است.

 

 

 

 

 

Tags: , , , , , ,

-->