ابعاد استاندارد کابین آسانسور، ظرفیت و کاربرد آن

کابین آسانسور یکی از بخش‌های اصلی آسانسور است که مسافران و بارها درون آن قرار می‌گیرند. کابین‌ها از قسمت‌هایی مانند دیواره‌ها، سقف، در و سکویی برای ایستادن مسافران ساخته شده‌اند که هر کدام از آن‌ها دارای ابعاد، ظرفیت و کاربرد متفاوتی هستند. ظرفیت آسانسور حداکثر بار مجازی است که درون کابین قرار می‌گیرد و با توجه به نوع کاربری و تعداد افرادی که در آن محیط از آن استفاده می‌کنند مشخص می‌شود.
انتخاب تعداد مسافران و ظرفیت کابین‌ها از اصلی‌ترین و مشکل‌ترین تصمیم‌گیری‌ها در ساخت و ساز ساختمان است که انتخاب نادرست آن موجب نارضایتی مسافران می‌شود. طراح آسانسور با بررسی ابعاد چاه آسانسور و محاسبه‌ی دقیق ترافیک، کابینی متناسب با ساختمان مورد نظر طراحی می‌کند. ابعاد کابین آسانسور را معمولاً بر اساس ظرفیت آن‌ها تعیین می‌کنند.
ابعاد استاندارد کابین آسانسوربه میزان رفت و آمد افراد و همچنین محل نصب آسانسور بستگی دارد. این ابعاد باید به گونه‌ای انتخاب شوند تا فضای کافی و مناسب برای حمل بار و افراد وجود داشته باشد و مسافران مدت زمان کمتری در انتظار آسانسور باشند. این ابعاد با حداقل و حداکثر مساحت کابین و حداقل ارتفاع مشخص می‌شوند. در ادامه به بیان مشخصات کابین‌های آسانسور از جمله ابعاد و ظرفیت پرکاربردترین آن‌ها می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

ابعاد آسانسور ۴ نفره

آسانسورهای ۴ نفره معمولاً در ساختمان‌های کوچک با واحدهای کم بکار می‌روند و حداکثر وزن ۳۰۰ کیلوگرم را تحمل می‌کنند. حداقل مساحت داخلی کابین آسانسور ۰,۷۹ مترمربع و حداکثر مساحت آن ۰.۹ مترمربع می‌باشد. عرض ۹۰، عمق ۱۰۰ و ارتفاع ۲۲۰ سانتی‌متر از ایده‌آل‌ترین حالت برای ابعاد آسانسور است.

ابعاد آسانسور ۶ نفره

حداقل مساحت آسانسورهای ۶ نفره  ۱,۱۷ مترمربع و حداکثر مساحت آن ۱.۳ مترمربع است. این آسانسورها در دو نوع مربع و مستطیل و در ظرفیت‌های متفاوت طراحی می‌شوند. در ادامه به بیان جزئیات این کابین‌ها می‌پردازیم:

کابین مربع شکل و استفاده از درب‌های سانترال، تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تلسکوپی

این نوع کابین ظرفیت ۴۵۰ کیلوگرم را تحمل می‌کند. ابعاد داخل کابین در عرض ۱۱۰، عمق ۱۱۰ و ارتفاع ۲۲۰ سانتی‌متر طراحی می‌شوند و درب طبقات دارای ارتفاع ۲۰۰ و عرض ۸۰ سانتی‌متر هستند. کابین‌های مربعی شکل از نظر درب در مدل‌های متفاوت دارای ابعاد زیر می‌باشند:

کابین مربع شکل مدل تمام اتوماتیک تلسکوپی با درب کشویی: ۱۷۰*۱۶۰ سانتی‌متر

کابین مربع شکل مدل نیمه اتوماتیک تلسکوپی با درب لولایی: ۱۶۵*۱۶۰ سانتی‌متر

کابین مربع شکل مدل تمام اتوماتیک سانترال از وسط بازشو: ۱۸۰*۱۶۵ سانتی‌متر

-->