انتقاد صنف آسانسور از اخذ مالیات بر ارزش افزوده

مراتب اعتراض اعضای اتحادیه کشوری آسانسور و پله برقی و نحوه رسیدگی و اخذ مالیات بر ارزش افزوده از این صنف توسط ماموران امور مالیاتی در جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بررسی شد.
طبق ماده ۲۳۷ قانون مالیاتی، برگه تشخیص مالیاتی باید بر اساس ماخذ صحیح و متکی به دلایل و اطلاعات کافی باشد ولی در خصوص صنف ما به این بند توجهی نمی شود.
گاهی اوقات مشاهده می شود پرونده ها به دلیل صدور ناعادلانه برگ تشخیص، نزدیک ۱۰ سال معلق مانده است. مالیات بر ارزش افزوده نیز یکی از موضوع هایی بوده که پرداخت آن برای این صنف خارج از توانایی آن ها است.
این موضوع باعث شده اکثر فعالان این صنف اقدام به ابطال مجوز خود کنند که در این زمینه اجرای قراردادهای صنف آسانسور زمانبر است.
متاسفانه ماموران اداره امور مالیاتی استان بدون بررسی فاکتور فروش، اسناد و دفاتر شرکت، عملکرد شرکت آسانسور را از اداره استاندارد استعلام می کنند و براساس گواهی استاندارد صادر شده، فروش و درآمد لحاظ می کنند که این موضوع مشکلاتی را برای فعالان این صنف ایجاد کرده است.
با توجه به این که ۸۵ درصد قطعات آسانسور وارداتی است بنابراین در زمان ترخیص این قطعات، ارزش افزوده آنها پرداخت شده است ولی در این زمینه به این موضوع توجه نشده و مجدد ارزش افزوده اخذ می شود.

-->