انواع آسانسور، طرز کارکرد و موارد استفاده

امروزه با رشد و گسترش ساخت و سازها و به خصوص ساخت سازه ‌های بلند مرتبه و برج ‌ها خرید آسانسور و بکارگیری آن امری ضروری و حیاتی است. این وسیله نسبت به ده سال گذشته بسیار فراگیر شده و این روزها استفاده از آسانسور برای ساختمان‌های سه طبقه به بالا در قانون لازم الاجرا شده است. 
آسانسور وسیله‌ای در ساختمان‌ها است که برای جابه جایی عمودی افراد یا بار و یا ترکیب هر دو مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله دارای یک اتاقک یا کابین بوده و این اتاقک بین حداقل دو ریل راهنما از جنس سخت که عمودی هستند، حرکت می‌کند.
مهم‌ترین قطعاتی که در همه آسانسورها وجود دارد عبارت است از: ریل، موتور، کابین آسانسور و تابلو فرمان که توجه به کیفیت آنها بسیار اهمیت دارد. آسانسورها انواع مختلفی دارند و بر اساس کاربردی که دارند در شکل ظاهری و اندازه‌های مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند. اما در داشتن کابین، حرکت عمودی و توقف در ایستگاه های مختلف با هم مشترک هستند. طراحی و نصب آسانسور و قطعات آن بسیار مهم است و باید توسط شرکت‌هایی انجام شود که دارای پروانه لازم برای فعالیت باشند. 
اولین ملاک برای خرید آسانسور از یک شرکت، این است که ببینید آیا آن شرکت مجوز طراحی و مونتاژ از وزارت صنایع و معادن و نیز گواهی عضویت در سندیکای آسانسور را دارد یا خیر؟ گواهی سندیکا ثابت می‌کند که شرکت فروشنده در کلاس‌های آموزش مباحث مربوط به آسانسور شرکت کرده و موفق به دریافت این مجوزها شده و از یک سری امتیازات بهره مند است. در ادامه مقاله به انواع آسانسورها و ویژگی های هر کدام می‌پردازیم.

انواع آسانسور بر اساس نوع کاربری ساختمان‌ها

آسانسور ها را میتوان براساس نوع کاربری به 5 قسمت تقسیم بندی کرد که عبارتند از:

  1. آسانسورهای مسکونی و تجاری
  2. آسانسورهای بیمارستان
  3. آسانسورهای کارگاهی(صنعتی)
  4. آسانسورهای کشاورزی
  5. آسانسورهای مخصوص پارکینگ ها)خودرو بر)
Tags: , , , ,

-->