ایجاد آسانسور بین زمین تا ماه

سفر به ماه همواره رویایی دست نیافتنی برای انسان بوده و در قرن بیستم با فتح آن توسط انسان، این جرم آسمانی به عنوان قاره هشتم معرفی شد، زیرا سرشار از منابعی است که نادیده گرفتن آنها دشوار است.
طی سال های گذشته کشورهای مختلف جهان در صدد بودند که به نوعی به ماه دست یافته و در رقابتی جهانی قصد دارند خود را به این منابع وصل کنند اما سوال این است که چگونه می‌توانیم خود را به ماه برسانیم؟ آیا استفاده از موشک ها و فضاپیماها تنها راه موجود برای رسیدن به ماه است؟ طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۹منتشر شد، یک آسانسور قمری می تواند پاسخگوی این نیاز باشد.
کابلی که از زمین به سطح ماه متصل شده و بیشتر از  ۴۰۰ هزار کیلومتر طول خواهد داشت.
البته از نظر فنی به دلیل حرکات نسبی زمین و ماه نمی‌توان این کابل آسانسور را مستقیماً به زمین متصل کرد و باید ابتدای آن در مدار زمین مستقر شود. در این میان یکی از مشکلات موجود، بحث زباله های فضایی و خطر برخورد آن با آسانسور بین ماه و زمین است، مشکلی که با پرتاب ماهواره‌های بیشتر به فضا افزایش پیدا می کند.
اساس طرح فوق الذکر،  شاتل های رباتیک با انرژی خورشیدی می توانند از این کابل به بالا و پایین حرکت کنند و به عنوان تسمه نقاله ای عمل کرده تا منابع گرانبها را به زمین منتقل کنند.
ممکن است این طرح عجیب به نظر برسد، اما زفیر پنور و امیلی سندفورد، دو پژوهشگر دکترای نجوم دانشگاه کلمبیا که این طرح را بررسی می کنند، معتقدند که ما می‌توانیم آسانسور زمین و ماه را با چند میلیارد دلار اجرا کرد.

-->