بهترین موتور آسانسور

موتور، مسوولیت تأمین انرژی و نیروی لازم برای حرکت و توقف آسانسور را به عهده دارد و بر اساس کاربرد آسانسور در انواع مختلفی تولید می شود. موتورها از نظر کیفیت و قدرت با یکدیگر متفاوت هستند و به دو دسته موتور گیربکس دار و موتورهای گیرلس یا بدون گیربکس تقسیم می شوند.

موتور الکتریکی گیربکس دار

موتور آسانسور گیربکس دار از چهار بخش موتور الکتریکی، ترمز موتور، گیربکس و فلکه گیربکس تشکیل شده است. در این نوع آسانسور، حرکت کابین از طریق قرقره کششی و چرخ دنده انجام می شود و گیربکس یا همان چرخ دنده، انعطاف لازم را بین موتور و کابین برقرار می کند. آسانسورهایی که داری موتور گیربکس هستند به موتورخانه نیاز دارند و قیمت آنها بسیار مقرون به صرفه است. این موتور برای ساختمان هایی که تعداد طبقات آنها کم است، گزینه مناسبی محسوب می شود. موتورهای گیربکس دار به دو دسته تقسیم می شوند:

موتور گیربکس تک سرعته آسانسور

در موتورهای تک سرعته، دور موتور ثابت بوده و در نتیجه فقط یک سرعت برای کابین آسانسور تعریف می شود. در آسانسورهایی که دارای موتور گیربکس تک سرعته هستند، سرعت به وسیله ترمز موتور کاهش یافته و در کابین در طبقه مورد نظر متوقف می شود. 

موتور گیربکس دو سرعته

این موتور دارای دو سیم پیچ و دو سرعت برای حرکت آسانسور است. آسانسورهایی که دارای موتور گیربکس دو سرعته هستند با دور تند شروع به حرکت کرده و در فاصله ۳۰ سانتیمتری طبقه مورد نظر، سیم پیچ با دور کند حرکت می کند و با استفاده از ترمز، کابین متوقف می شود. سرعت این موتورها قابل تغییر است و می توان آنها را روی دور تند تنظیم کرد. از معایب این موتور می توان به سرعت بالا در شروع حرکت و توقف ناگهانی اشاره کرد که موجب آسیب رسیدن به قطعات و مصرف زیاد برق می شود.

موتورهای الکتریکی گیرلس

این موتورها فاقد جعبه دنده هستند و از طریق آهنرباهای دائمی که در ساختار آنها به کار رفته، عمل می کنند. آسانسورهایی که دارای موتور گیرلس هستند، سرعت اولیه کمی دارند که به تدریج افزایش می یابد و در نزدیک طبقه مورد نظر با کاهش سرعت، کابین متوقف می شود. از جمله مزایا موتورهای الکتریکی گیرلس می توان به مصرف کم انرژی، سرعت زیاد، بازدهی ۹۰ درصد، عدم نیاز به تعویض روغن آسانسور، لرزش و صدا کم، نصب سریع و آسان، کار در فرنکانس متغیر و سازگاری با محیط زیست اشاره کرد. موتور گیرلس برای ساختمان هایی که تعداد طبقات آنها زیاد است، گزینه مناسبی محسوب می شود.

-->