تاثیرات ضد پیری بالا رفتن از پله‌ها

هرچند به طور کلی ثابت شده که ورزش
از هر جهت برای سلامت ما مفید است، اما دانشمندان همچنان به تحقیقات خود در این رابطه ادامه می‌دهند و به اکتشافات جالبی دست پیدا می‌کنند. در آخرین مورد از این تحقیقات، گروهی از دانشمندان آلمانی پی بردند که حتی تغییرات جزئی در فعالیت‌های معمول بدنی مثل بالا رفتن از پله‌ها به جای استفاده از آسانسور می‌تواند با کاهش حجم مغز ناشی از افزایش سن که عامل بروز بیماری است مقابله کند.
تحقیقات نشان داده ورزش به مبارزه با برخی اثرات پیری کمک می‌کند. مشخص شده که فعالیت بدنی منظم می‌تواند خاصیت ارتجاعی قلب را حفظ کند، اختلالات شناختی خفیف را کاهش دهد و باعث ترشح هورمون‌هایی شود که از آلزایمر و زوال عقل محافظت می‌کنند. دانشمندان مرکز تحقیقاتی بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی (DZNE) در آلمان با بررسی تأثیرات ورزش بر مناطق خاصی از مغز، به دنبال این هستند که بر این شواهد رو به رشد بیفزایند.
فابین فاکس، محقق ارشد این گروه می‌گوید: «در تحقیقات قبلی، مغز معمولاً به عنوان یک کل در نظر گرفته می‌شد. اما هدف ما در آزمایش اخیر این بود که نگاهی دقیق‌تر به مغز بیندازیم و بفهمیم که فعالیت بدنی در کدام مناطق مغز بیشترین تأثیر را دارد.» به این منظور، دانشمندان بیش از ۲۵۰۰ فرد ۳۰ تا ۹۴ ساله را از نظر حجم و ضخامت قشر مغز و فعالیت بدنی به مدت ۷ روز مورد بررسی قرار دادند.

-->