۱۰ مشکل رایج در عیب یابی آسانسور و بالابر

۱۰ مشکل رایج در عیب یابی آسانسور و بالابر

امروزه در اکثر ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری آسانسور وجود دارد. حالا فرض کنید اگر آسانسور یک ساختمان اداری یا مسکونی بلند مرتبه خراب شود، چه مشکلاتی برای ساکنین آن ساختمان و کسانی که به آن مکان رفت و آمد می کنند، پیش می آید؟!
اگر تعمیر و عیب یابی آسانسور به موقع انجام شود، مطمئناً خرابی آسانسور به ندرت اتفاق افتاده و باعث به زحت افتادن ساکنین نخواهد شد. پس با ما در این مقاله همراه باشید تا ۱۰ مشکل رایج در عیب یابی آسانسور و بالابر را با هم مرور کنیم، البته بهتر است قبل از ورود به مبحث عیب یابی، با آسانسور و بالابر و تقاوت های این دو بیشتر آشنا شوید.
کارکرد آسانسور و بالابر مشابه است و هر دو وسیله ای هستند که اشیا و افراد را بین طبقات جابه جا می کنند. اما آسانسور در ساختمان های مسکونی و تجاری که طبقات زیادی دارند، استفاده می شود.
· آسانسورها دارای سیستم امنیتی ضد سقوط هستند و هزینه عیب یابی و تعمیر آسانسور به مراتب بیشتر از بالابر است.
رایج ترین مشکلات آسانسورها و بالابرها
اگر چه که آسانسور و بالابر با هم تفاوت هایی دارند، اما کارآیی هردو آن ها یکی است و مشکلاتی که در عیب یابی آن ها مشخص می شود، تقریباً مشابه است. در ادامه به بررسی رایج ترین این مشکلات می پردازیم.
۱. توقف های ناگهانی
علت آن ممکن است به خاطر زمان بندی، خطاهای الکتریکی و معایب الکتریکی باشد. اگر آسانسور شما به طور منظم سرویس شود، این مشکل به ندرت اتفاق می افتد.
۲. بالا رفتن دمای آسانسور
این مشکل اکثرا در فصل تابستان رخ می دهد. علت آن را باید در نحوه عملکرد سیستم خنک کننده یا تهویه آسانسور جستجو کرد. اگر تهویه خوب کار نکنند، دمای سیستم کنترل آسانسور می تواند به ۱۰۰ درجه نیز برسد و در نتیجه عملکرد آسانسور مختل خواهد شد. آسانسور و بالابرها در دمای ۵ تا ۴۰ درجه بهترین عملکرد را دارند.
۳. طولانی شدن مدت انتظار
در صورتی که برای رسیدن آسانسور زمان زیادی را منتظر می‌شوید، به احتمال زیاد کارآیی آسانسور ساختمان شما دچار مشکل شده است. این مشکل در آسانسورهایی مشهود است که قدیمی و فرسوده شده‌اند و نیاز به تعویض یا تقویت موتور دارند.
۴. توقف آسانسور در یک طبقه
در صورتی‌ که چشمی آسانسور دچار مشکل شود یا به طور کلی از کار بیفتد، این مسئله رخ می‌دهد.
۵. باز نشدن درب آسانسور در طبقات
آسانسور  یک درب کشویی دارد که روی کابین آن قرار گرفته و برای هر طبقه نیز دربی مجزا دارد. باز نشدن درب هر طبقه زمانی رخ می‌دهد که دستگیره قفل طبقه با کمان درب باز کن، فاصله پیدا کرده باشد. به همین دلیل، کمان نمی‌تواند قفل را به عقب ببرد و در همچنان بسته می‌ماند.
۶. روشن نشدن موتور آسانسور یا بالابر
اگر موتور روشن نشود و از مدار هیچ‌گونه جریانی عبور نکند، به احتمال زیاد بخشی از مدار قطع شده است.
۷. بالا رفتن دمای موتور آسانسور یا بالابر
یکی از دلایلی که باعث ایجاد این مشکل می‌شود، نیم سوز شدن موتور است. بهتر است برای حل این مشکل از تعمیرکاران حرفه‌ای کمک بخواهید تا به طور دقیق مشکل را عیب یابی کرده و آن را برطرف سازند.
۸. عدم حرکت کابین
زمانی‌که موتور آسانسور یا بالابر استارت می‌زند،‌ صدای زیادی شنیده می‌شود، اما کابین حرکت نمی‌کند. دو علت را می توان برای این مشکل متصور شد:
· کلید گریز از مرکز از کار افتاده است؛
· سیم پیچ اصلی یا کمکی قطع شده است؛
۹. قطع مدار برق آسانسور
زمانی‌که موتور می‌خواهد استارت بزند، فیوز وارد عمل شده و مدار را قطع می‌کند. ممکن است موتور آسانسور یا بالابر به طور کامل سوخته باشد یا شاید در خازن، اتصال کوتاهی ایجاد شده است.
۱۰.  عدم توقف کابین آسانسور در طبقات
علت این مشکل ممکن است به دلیل درست عمل نکردن ترمز آسانسور باشد. اگر ترمز بیش از اندازه سفت شود یا قوی عمل نکند، این مسئله رخ می دهد.

-->