مدیران و مالکان ساختمان‌ها بخوانند

 

از اين پس مديران و مالكات ساختمان‌ها مسئول حوادث آسانسوری هستند … 

 

براساس ضوابط و الزامات مقررات ملی ساختمان مدیران دستگاه‌های اجرایی، مالکان و مدیران مجتمع‌های تجاری و مسکونی موظف به ایمن و استانداردسازی آسانسورهای مجموعه‌های متبوع خود هستند و هرگونه حادثه ناشی از عدم عقد قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور، بازرسی و اخذ تاییدیه آسانسور به عهده مدیر ساختمان یا مالک است.

براساس بند ۲۲- ۱۰-۲ و ۲۲- ۲- ۶ مبحث مقررات ملی ساختمان مدیران و مالکان ساختمان‌ها در ارتباط با ایمن‌سازی و اخذ تاییدیه‌های مورد نیاز سیستم‌ها وتجهیزات نصب شده مکلفند با توجه به ماهیت آسانسورها و پله‌های برقی برای اطمینان داشتن از عملکرد مناسب و داشتن ایمنی کافی در دوره بهره‌برداری با انجام سرویس‌های ماهانه و سالانه اقدام کنند.

بنابراين مدیران دستگاه‌های اجرایی، مالکان و مدیران مجتمع‌های مسکونی و تجاری طبق قانون موظف به استانداردسازی و ايمن‌سازي آسانسورهای مجموعه‌های متبوع خود هستند.

گواهینامه و تاییدیه‌های ایمنی و عمکرد صادر شده از سوی سازمان ملی استاندارد به شرط انجام سرویس‌های ماهانه توسط نصابان مجاز مانند شركت نصب و خدمات آسانسور ليفتاپارس دارای اعتبار یک ساله بوده و پس از آن نیاز به بازرسی مجدد و اخذ تاییدیه‌ سرویس‌های ماهانه توسط نصابان مجاز است.

مدیران و مالکان آپارتمان‌ها به استناد مبحث ۲۲-۲- ۶ مقررات ملی ساختمان موظف هستند ضمن عقد قرارداد سرویس و نگهداری ماهانه با شرکت‌های نصاب در مورد بهره‌گیری از خدمات شرکت‌های بازرسی واجد صلاحیت از سازمان ملی استاندارد ایران برای انجام بازرسی ادواری (سالانه) و اخذ تاییدیه ایمنی و عملکرد از طریق مراجعه و ثبت‌نام در سایت سازمان ملی استاندارد اقدام کنند.

لازم به ذکر است؛ بسیاری از آسانسورهایی که در برج‌های قدیمی پیش از اجباری شدن استاندارد آسانسورها نصب شده‌اند، مدیران آنها باید برای پیشگیری از بروز حوادث احتمالی سریعا برای استانداردسازی آسانسورهای خود اقدام کنند.

 

منبع : صما

Tags: , , , , , , , ,

-->