نحوه انتخاب ریل آسانسور

ریل آسانسور را می­توان در ردیف مهم­ترین قطعه­های مورد استفاده در آسانسور بدانیم. این قطعه را به عنوان اولین جزء این محصول به داخل چاه آسانسور هدایت و تعبیه می­نمایند. اما اگر بخواهیم اهمیت و موارد استفاده ریل آسانسور را تشریح کنیم باید این گونه عنوان کرد که ریل آسانسور اجازه منحرف شدن آسانسور را در آن مسیری که از قبل طراحی کرده­اند و باید در آن مسیر حرکت کند، نخواهد داد.

وظایف ریل آسانسور

لازم است این نکته حتما بیان شود که ریل آسانسور را با نام ریل راهنما هم می­شناسند؛ اما وظایفی که ریل راهنما بر عهده دارد شامل موارد زیر است:

  • ریل آسانسور به هدایت کردن وزنه تعادل آسانسور برای حرکت عمودی کمک می­کند.
  • این ریل می­تواند کابین را به صورت عمودی به سمت چاه آسانسور هدایت کند.
  • از طریق این ریل ارتعاشات افقی که به سبب وزنه تعادل و کابین آسانسور به وجود می­آید به حداقل ممکن خواهد رسید.
  • در زمان فعال شدن پاراشوت کابین را مهار خواهد کرد.

انواع ریل آسانسور

ریل­های مختلفی را می­توان در بازار یافت که هر کدام با توجه ظرفیت و موارد دیگری که برای نصب آسانسور در نظر گرفته می­شود متفاوت هستند. از جمله ریل­هایی که در بازار وجود دارد: T45 T50, T9, T16,T 125 می­باشند. البته در میان این ریل­ها بیشترین فروش و پر مصرف­ترین آن‌ها T5, T9  و T16 است.

استانداردهای ریل آسانسور

به طور قطع ابزار بسیار مهمی که قرار است با کمک آن در طول روز افرادی زیادی جا به جا شوند و جان مردم را در دست دارد نباید بدون استاندارد روانه بازار شود. ریل­های آسانسور به عنوان هدایت کننده­های بسیار مهم آسانسور را طبق استاندارد بین المللی ISO 7465  تولید و روانه بازار می­کنند.

نحوه انتخاب ریل آسانسور

برای انتخاب این محصول 3 فاکتور وجود دارد که هر کدام از آن در کنار دیگری معنا پیدا می­کند. این 3 فاکتور که شامل ظرفیت، سرعت و ارتفاع هستند باید در تمام ریل­های آسانسور قرار داشته باشد و نمی­توان از آن­ها چشم پوشی کرد. استحکام ریل آسانسور از دیگر مواردی است که حتما باید در هنگام خرید به آن توجه ویژه داشت.

 اما این اهمیت به آن جهت است که اگر کیفیت خوبی را برای این قطعه پر اهمیت به خرج نداده باشند می­تواند بعدها خطرات بسیار زیادی را به بار آورد.

برای این که ریل آسانسور مناسبی را انتخاب کنید بهتر است موارد زیر را با دقت بالایی مورد بررسی قرار دهید:

  • T5: باید دارای حداکثر 1 متر مربع بر ثانیه سرعت داشته باشد. ارتفاع چاه آسانسور حداکثر 15 متر و از ظرفیت حداکثری 4 نفری برخوردار است.
  • :T9 در این ریل حداکثر سرعت 1.2 متر بر ثانیه می­باشد. همچنین ارتفاع چاه حداکثر 30 متر و ظرفیتی 7 نفری را تحمل می­کند.
  • T16: در این نوع ریل سرعت را 1و6 متر بر ثانیه تخمین زده­اند. ارتفاع چاه را حداقل 30 متر و حداکثر 50 متر باید در نظر گرفت و ظرفیت حداکثر 12 نفری برای این ریل مناسب است.
  • T125: سرعت مجاز برای ریل T125 را 1.6 متر بر ثانیه محاسبه کرده­اند. ارتفاع چاه برای این ریل می­تواند بیشتر از 50 متر باشد و حتی بیشتر از 12 نفر نیز می­توانند با کمک این ریل جا به جا شوند.

-->