کنترل و بازدید درب ها و کابین آسانسور

کنترل و بازدید درب ها و کابین آسانسور

سوالی که برای خیلی از کارفرما ها در جریان یک بازسازی کابین آسانسور به وجود میاد این است که بطور مثال نصب سنگ کف آسانسور آیا به وزن آسانسور اضافه نمی کند؟ و اگر اضافه می شود این سنگینی چه مقدار می باشد و آیا برای رفع این مشکل راه حلی وجود دارد؟
بطور میانگین یک سنگ یک تیکه بین 40 تا 50 کیلوگرم به وزن کابین آسانسور اضافه می کند، البته بستگی به نوع سنگ دارد که می تواند گرانیت و یا مرمریت باشد (گرانیت بیشتر و مرمریت وزن کمتری دارد) با توجه به اینکه کادر وزنه معمولا رزرو چدن دارد یعنی اگر یک کابین آسانسور 4 نفره مورد نظر ما باشد محاسبه چدن 4 تا 75 کیلو بعلاوه وزن کابین و تجهیزات آن می باشد. اگر مثلا نصاب آسانسور به عدد 600 کیلو برسد حدود 750 کیلو چدن به درون کادر وزنه می ریزد این اضافه چدن ریخته شده به این علت هست که اگر در یک کابین آسانسور 4 نفره 6 نفر سوار شد مشکلی به وجود نیاید. منظور از بیان مشکل برای آسانسور این نیست که کابین آسانسور به ته چاهک سقوط بکند یا سیم بکسل نگاه دارنده پاره بشود. معمولا اگر اگر چدن استفاده شده در کادر وزنه و کابین کم یا زیاد باشد آسانسور در سر طبقات بالا و پایین می ایستد البته به اصلاح لول نبودن کابین با درب طبقه دلایل دیگری هم دارد. حالا اگر ما به وزن آسانسور اضافه کردیم و این مشکل بوجود آمد راه حل خیلی ساده هست: اضافه کردن چدن به کادر وزنه. به همین سادگی این مشکل قابل حل می باشد.
یک تزئینات و بازسازی چه مقدار به وزن کابین آسانسور اضافه می کند؟
اگر ما وزن سنگ را هم حساب بکنیم حدود 70 تا 80 کیلو یک تزئینات به کابین آسانسور می تواند اضافه کند.
کنترل و بازرسی آسانسور به طور معمول به پنج مرحله عمده تقسیم میشود.
بازدید از چاهک آسانسور
برای این کار کابین آسانسور را به آخرین طبقه میبریم و درب اولین طبقه را باز میکنیم داخل چاهک یک کلید قارچی شکل به اسم کلید stop داریم که کا این کلید از کار انداختن حرکت کابین آسانسور می باشد. ارتفاع یک چاهک حداقل 140 سانتیمتر می باشد در آسانسور هایی با سرعت بالا این ارتفاع بیشتر می باشد پیشنهاد می شود در انتهای یک پروژه تزئینات و بازسازی کابین آسانسور چاهک هم بازدید و اگر نیاز دارد نظافت کلی شود.
فاصله قاب وزنه با ضربه گیر اندازه گیری شود
این فاصله بین 20 تا 30 سانتیمتر متغیر است لازم است طبق دستور العمل سازنده و استاندارد معتبر کنترل گردد. در صورتی که ضربه گیر زیر قاب وزنه نصب شود این فاصله 30 سانتیمتر می باشد.
ابتدای محل استقرار ریل های کادر وزنه و کابین آسانسور کنترل و بازدید شود
ریل های قاب وزنه تعادل و کابین آسانسور باید بر روی ورق های آهنی با ضخامت 5 میلی متر که قبلا نصب شده قرار می گیرد ریل ها نباید بر روی آنها قرار بگیرند در بعضی از موارد از براکت برای مهار انتهای ریل استفاده می شود.
ابعاد جان پناه کنترل شود
اگر در زمانی سرویس کار آسانسور به هر دلیلی داخل چاهک آسانسور باشد وکابین آسانسور به سمت پایین حرکت کند نفر باید حداقل اندازه جان پناه خود فضا داشته باشد.

-->