آيا سقوط آسانسور ممکن است؟

آيا سقوط آسانسور ممکن است؟

در فیلمهای بسیاری دیده اید که مثلا آسانسور از طبقه دهم یک ساختمان سقوط کرده است و یا اینکه با قطع شدن برق، آسانسور سقوط می کند و امثال اینها.

قبل از هر چیز عرض می نمایم که یک آسانسور این روزها به ندرت سقوط می کند. حالا در اینجا به نکاتی قابل توجه در مورد آسانسور اشاره می نمایم:

1.هر آسانسور دارای یک ترمز فوق العاده قوی است :
ترمز در مواقع عادی همیشه فعال است و ایستادن آسانسور در مقابل هر طبقه، به واسطۀ همین ترمز است.

  1. سیستم ترمز ایمنی (پاراشوت):
    لحظه ای که سرعت آسانسور از مقدار تعیین شده بیشتر شود و یا اینکه سيم بكسل ها شل شده باشند فعال شده و به این صورت است که مانند دو فک عمل کرده و بصورت مکانیکی جلوی حرکت آسانسور را می گیرد. اين سيستم به برق هیچ ارتباطی ندارد و بصورت مكانيكي عمل مي كند.
  2. هر آسانسور دارای حداقل ۴ سيم بكسل قوی می باشد که از همدیگر جدا بوده و هر کدام به صورت مستقل عمل می کنند.

4.در پایین ترین قسمت آسانسور (چاهک) ضربه گیر به کف آسانسور متصل هستند که از جنس پلی اورتان، فنری و یا هیدرولیکی می باشند و در صورتیکه آسانسور از حد تعیین شده پایین تر آمد به ضربه گیرها برخورد می کند.

5.دربهای آسانسور در هر لحظه و هر کجا قابل باز شدن توسط مسئول می باشند.

تنها چیزی که در آسانسورها ایجاد نگرانی می کند، قطعی برق و یا نقص فنی آسانسور است که آن هم حداکثر به مدت ۱۰ دقیقه قابل تعمیر است و در صورتیکه تعمیر شدنی نبود، هر شخص آموزش ديده طبق دستورالعمل موجود در موتورخانه مي تواند بصورت دستی، کابین آسانسور را به نزدیکترین طبقه برساند و عمليات نجات انجام گيرد، پس نگران نباشید.

حالا باز هم از سقوط آسانسور میترسید؟

Tags: , ,

-->