آسانسور آتش نشان

آسانسور آتش نشان

آسانسور آتش نشان

از دیرباز تا کنون همواره برای طراحان و معماران ساختمان ها این سوال مهم مطرح بوده که آیا در هنگام بروز آتش سوزی در ساختمان ها امکان استفاده از آسانسور برای تخلیه ساکنین (به خصوص افراد ناتوان و سالمندان که توانایی استفاده از پله های فرار و خروج از ساختمان ندارند) وجود دارد یا نه؟ البته مردم همواره بر این باور هستند که به هنگام بروز خطر آسانسورها قابل اعتماد نیستند

 

 

آسانسور آتش نشان

 

لیکن امروزه بیشتر استانداردهای معتبر آسانسوری بر این نظر هستند که تخلیه افراد توسط آسانسور های آتش نشان شامل کلیه افراد ساکن ساختمان بوده که افراد مسن، ناتوان و معلولین حرکتی حبس شده در طبقات از الویت بیشتری برخوردار هستند.

به هنگام بروز آتش سوزی در طبقات ساختمان طبق استاندارد BS5588 ، با فرمانی که از مرکز کنترل اطفاء حریق و حسگرهای موجود در ساختمان به تابلو های فرمان آسانسور صادر می گردد، کلیه آسانسور ها در نزدیک ترین طبقه توقف کرده، پس از تخلیه مسافرین  آسانسورها خاموش می شوند.

نکته قابل توجه اینکه آسانسورها از طریق سیستم های کنترل، طبقه ای که در آن آتش سوزی صورت گرفته را تشخیص داده، در آن طبقه متوقف نمی شوند.

آسانسور آتش نشان طبق تابلو فرمان کنترل ،  به طور اتوماتیک به طبقه همکف (طبقه اصلی) مراجعه نموده و آماده سرویس دهی به مامورین آتس نشانی می شود.

در این مرحله کلیه شستی های احضار طبقات از سرویس دهی خارج گردیده، کلیه فرامین آسانسور از داخل کابین تحت اختیار مأمور آتش نشان قرار میگیرد و بطور دستی توسط مأمور آتش نشان آسانسور به طبقه ای که در ان احتمال خطر آتش سوزی وجود دارد مراجعه کرده، جهت تخلیه به فضای امن به کمک افراد ناتوان و معلولین حرکتی می شتابد.

در استاندارد ها پیشنهاد می شود که سرعت آسانسور یک ساختمان به گونه ای انتخاب شود که حداکثر مدت زمان سفر آسانسور از بالاترین تا پایین ترین توقف بیش از 20 تا 45 ثانیه نباشد تا مسافرین داخل کابین که فاقد هرگونه تجهیزات حفاظتی از جمله ماسک می باشند در معرض دود و حریق و گرما قرار نگیرند. حداقل ابعاد آسانسور آتش نشان که بتواند معلولین همراه با ویلچر تخلیه نماید، باید به ظرفیت 8 نفر به وزن 630 کیلو گرم و به ابعاد 140*110 باشد و حداقل درب ورودی بهتر است تمام اتوماتیک 80 سانتیمتر باشد.

همچنین در آسانسورهای آتش نشان دیواره ی اطراف چاهک آسانسور باید حداقل به مدت یک ساعت در مقابل حریق مقاوم باشند. وجود آسانسور آتش نشان تابع ارتفاع ساختمان و سطح زیر بناء مفید آن است و تابع تعداد ساکنین ساختمان نمی باشد.

نکته ی دیگر که باید در مورد آسانسورهای آتش نشان مور توجه قرار بگیرد تعبیه ی یک دریچه روی سقف کابین به ابعاد 50*50 و نردبان جاسازی شده روی دیوار برای استفاده مأمورین آتش نشان است.

 

Tags: , , , , ,

-->