ترافیک آسانسور

آنالیز ترافیک آسانسور

آنالیز ترافیک آسانسور

بررسی ترافیک آسانسور بسته به نوع کاربری قبل از ساخت و بهره برداری از اهمیت بالائی برخوردار است . این موضوع می بایست در مراحل اولیه طراحی مورد بررسی قرار گیرد به تعبیری میزان استفاده از آسانسور، ساعتهای پر تردد و شلوغ (peak) و زمان های بحرانی (critical time) مواردی است که در طراحی اولیه می بایست برای راحتی استفاده کننده مورد توجه طراح قرار گیرد.

 

 

ترافیک آسانسور

 

 

با آنالیز ترافیک و طراحی متناسب با محل کاربرد آسانسور می توانیم منحنی معقولی از جابجائی مسافر را برای یک آسانسور بوجود آوریم . عدم طراحی درب متناسب و یا عدم تخصیص فضای لازم در مقابل درب برای ورود و خروج موجب افزایش زمان یک دور رفت و برگشت آسانسور run trip time)) R.T.T و نهایتا” افزایش زمان انتظار مسافر (interval) می گردد .امروزه با ازدحام مسافر در بعضی از ساعات در مقابل آسانسورها در ساختمانهای تجاری ، پزشکان و اداری و برجها بدلیل عدم رعایت این مهم در طراحی مواجه می باشیم که علاوه بر کیفیت پائین سرویس دهی بار روانی زیادی را برای مسافرین به همراه دارد . تمهیدات در طراحی باید به گونه ای باشد که با در نظر گرفتن عوامل ترافیک در پنج دقیقه بحرانی ، جابجائی مسافرین با حداقل زمان انتظار ، سرعت مناسب و راحتی مسافر در کابین انجام پذیرد .ظرفیت و سرعت دو عامل اساسی در جابجائی به شمار می آیند که تابعی از ارتفاع ساختمان ، جمعیت ساختمان و نوع کاربری می باشند که ماحصل همکاری و مشورت کارشناسان طراح و معمار ساختمان با کارشناسان آسانسور، آسانسوری متناسب با نوع کاربری و کارآ خواهد بود .

کیفیت طراحی آسانسورها

مساحت استگاه اصلی باید به گونه ای پیش بینی گردد تا انتظار و تردد مسافرین در آن محل بخوبی انجام گردد. دربهای آسانسور باید به نسبت نوع آسانسور و کاربری به گونه ای انتخاب شود که به اندازه کافی پهنا داشته باشد تا سوار و پیاده شدن همزمان بدون اشکال انجام پذیرد. در طراحی آسانسورهای تجاری و اماکن پر تردد باید این موضوع در نظر گرفته شود که در صورت خرابی و یا سرویس یکی از آسانسورها ظرفیت امکان جابجائی مسافرین در شرایط بحرانی امکان پذیر باشد . عوامل موثر در آنالیز ترافیک زمان مسافرگیری در ایستگاه اصلی بسته شدن دربها و رسیدن به اولین توقف باز شدن دربها و ورود و خروج مسافرین بسته شدن دربها و رسیدن به توقف بعدی باز شدن دربها و ورود و خروج مسافرین بسته شدن دربها و رسیدن به طبقه آخر باز شدن دربها بسته شدن دربها و حرکت به سمت پائین زمان توقف های احتمالی به سمت پائین
باز شدن درب و خروج کلیه مسافرین استارت مجدد و حرکت به سمت ایستگاه اصلی اگر چه سرعت در آسانسورها هیچ محدودیتی ندارد ولی شتاب بیش از 2.5 m/s^2 و تغییرات شتاب بیش از 1.5 برابر شتاب و توقف های ناگهانی و ایجاد شتاب منفی از مواردی است که باعث آسیب جسمی به مسافران می گردد پس در ارتقاء وضعیت ترافیک و جابجائی مسافرین در طراحی همواره سلامت مسافران نیز باید مد نظر واقع گردد. محاسبه زمان انتظار مسافر
زمان یک دور رفت و برگشت کامل آسانسور (R.T.T) ارتباط مستقیم با مدت زمان انتظار مسافر دارد .با توجه به قابلیتهای آسانسور و تعداد یونیت ، ابتدا R.T.T محاسبه و در حالتی که جریان ورود مسافرین دائمی باشد زمان انتظار معادل نصف زمان رفت و برگشت آسانسور خواهد بود . Interval=R.T.T / 2با توجه به توضیح فوق در صورتیکه دو ، سه یا چهار دستگاه آسانسور در کنار هم با سرعت و مشخصات یکسان داشته باشیم زمان انتظار مطابق با فرمولهای ذیل تقلیل خواهد داشت .
Interval (duplex)=R.T.T / 4
Interval (triplex)=R.T.T / 6
Interval (quadruple) = R.T.T / 8
شایسته است طراحی ها به گونه ای انجام پذیرد که حداکثر زمان انتظار برای آسانسورهای اداری 30 ثانیه و برای آسانسورهای مسکونی 60 ثانیه لحاظ گردد . محدودیت های حرکتی افراد مسن ، بیمار ، و وقفه های ایجاد شده هنگام حمل کالسکه و … باعث کندی در روند سرویس دهی می شود که برای این منظور ضریبی تحت عنوان ضریب ناکارائی منظور می گردد. 5 دقیقه بحرانی مدت زمانهای 5 دقیقه ای است که در آن زمان آسانسور بیشترین ترافیک را دارد مانند 5 دقیقه مانده به شروع کار در ادارات هنگام ورود کارمندان و اولین 5 دقیقه بعد از اتمام ساعت کاری هنگام خروج کارمندان ار محل کار ، طراحی ها باید به ترتیبی باشد که آسانسور در این زمانهای بحرانی قابلیت جابجائی مناسبی داشته باشد. ظرفیت جابجائی (Handling Capacity) محاسبه ظرفیت جابجائی در 5 دقیقه بحرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است به تعبیری آسانسوری که در 5 دقیقه بحرانی پاسخگوی نیاز حمل و نقل باشد در ساعات دیگر نیز بدون مشکل ترافیک و بروز ازدحام جابجائی را انجام خواهد داد . با توجه به فرمول ذیل محاسبه HC در 5 دقیقه بحرانی امکان پذیر می باشد .
HC = P * 300 / R.T.T
P = تعداد مسافرين

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

-->