پله برقی

استاندارد پله برقی

استاندارد پله برقی

اندازه پله برقی معمولاً در سه اندازه 600میلیمتر، 800میلیمتر و 1000میلیمتر از نظر عرض پله ساخته می‌شوند.

 

پله برقی

 

 

در پله‌برقی‌ های با عرض 600میلیمتر روی هر پله فقط یک نفر جا می‌گیرد، اما در پله‌های با عرض 800میلیمتر در صورتی که یک نفر روی پله ایستاده باشد ؛ نفر پشت سر می‌تواند از او عبور کند ؛ یا دو نفرچسبیده به هم کنار هم جای گیرند. معمولاً بیشترین سفارش مربوط به پله‌های با عرض 800میلیمتر هستند. در پله‌برقی‌ها، پیاده‌روهای متحرک و رمپ‌های با عرض پله 1000میلیمتر ، دو نفر به راحتی روی هر پله جا می‌گیرند. اما در مرکز تجاری شلوغ، فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافری که از پیاده رو متحرک و رمــپ استفاده می‌کنند؛ سعــی می‌شود که از حدکثــر عرض پله یعنی 1400میلیمتر استفاده شود که علاوه بر امکان حرکت چرخ‌های دستی، افراد کناری براحتی می‌توانند عبور کنند.

اما مقایسه ظـرفیت واقعی جابه‌جایی مسـافران در پله‌برقی با ظرفیت جابه‌جایی محاسـبه شده مطابق با تصویر (3) این واقعیـت را می‌نمایاند که هر چه سرعت حرکت پله‌برقی بیشتر می‌شود فاصله بین ظرفیت جابه‌جایی واقـعی و محاسبه شده نیز بیشـتر است.

این امر به دلیل رفتار مسافران – که عمدتاً ناشی از ترس سقوط می‌باشد- در هنگام پیاده و سوار شدن پله‌برقی می‌باشد. به همین دلیل ترجیح داده می‌شود که سرعت حرکت پله‌برقی از 0.7 متر بر ثانیه تجاوز نکند، هرچند که تا سرعت 0.9 متر بر ثانیه نیز مجاز می‌باشد.

شیب پله‌برقی

بر طبق استاندارد EN115 زاویه شیب پله‌ برقی در صورتی که ارتفاع پله‌برقی (فاصله کف تا کف دو طبقه متوالی) کمتر از 6 متر باشد، نمی‌تواند بیش از°35 باشد.

این در حالی است که اکثر شرکت‌های سازنده پله‌برقیها را فقط با دو زاویه °30 و °35 می‌سازند.

تعداد پله‌های افقی

تعداد پله‌های افقی در قسمت بالای پله‌برقی و پایین آن که مسطح می‌باشد 2 پله یا 3 پله می‌باشد. هر چه تعداد پله‌های افقی بیشتر باشد، پیاده و سوار شدن افراد با سهولت بیشتری انجام می‌شود. در امکن عمومی نظیر متروها و ایستگاه‌های مسافری توصیه می‌شود که تعداد پله‌های افقی 3 پله انتخاب شود.

اخیراً متروی سنگاپور پله‌برقی‌هایی با تعداد 4 پله افقی به صورت ویژه به یکی از سازندگان معتبر سفارش داده است تا مسافران فرصت بیشتری برای حفظ تعادل و سهولت در سوار و پیاده شدن داشته باشند.

در صورتی که زاویه شیب پله‌برقی 30 درجه باشد از 3 پله افقی استفاده می‌شود.

بدیهی است طراحان طول پله‌برقی را متناسب با تعداد پله‌های افقی در نظر خواهند گرفت.

Tags: , , , , , , ,

-->