سیم بکسل آسانسور

دلیل روغن‌کاری سیم بکسل آسانسور

دلیل روغن‌کاری سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل‌های صنعتی به دلایل مختلفی نیاز به روان‌کاری (روغن‏‎کاری) دارند. این روان‌کاری (روغن‏‎کاری) توسط نوعی از روان‌کارها به صورت دستی توسط دستگاه روانکار انجام می‌شود.

 

سیم بکسل آسانسور

 

دلایل روان کاری آسانسور

١_ اولین دلیل روان‎کاری (روغن‏‎کاری) سیم بکسل آسانسور کاهش اصطکاک مالشی سیم‌ها به هنگام حرکت نسبی آن‌ها در کنار یکدیگر است. این سیم‌ها در اطراف هسته‌ی سیم بکسل پیچیده شده‌اند. هنگامی که سیم بکسل دور قرقره پیچیده می‌شود کاملاً انعطاف‌پذیر بوده و رشته‎های آن می‌توانند به راحتی جابجا شوند.

حرکت این رشته ها موجب اصطکاک می‌شود و می‌تواند فلز را از بین ببرد. با کاهش اصطکاک، می‌توان حرارت تولید شده و میزان سایش را به حداقل رساند که نتیجه‌ی آن افزایش طول عمر سیم بکسل است.

٢_ از دلایل روان‌کاری(روغن کاری) سیم بکسل‌ها محافظت از آنها در برابر خوردگی است. از آنجا که سیم بکسل‌ها در اکثر موارد در تماس مستقیم با عوامل طبیعی مانند هوای آزاد یا آب (که می‌تواند موجب زنگ زدن و تضعیف سیم بکسل شوند) هستند، محافظت از آنها بسیار مهم است.

  •  نوع خاصی از مواد صنعتی وجود دارد که به درون بافت سیم بکسل آسانسور نفوذ کرده و می‌تواند اصطکاک را به خوبی کاهش دهند. این ترکیبات نه تنها روان‌کاری (روغن کاری) را به هنگام نفوذ به هسته انجام می‌دهند، بلکه در پشت پرده به محافظت از آنها در برابر خوردگی کمک می‌کنند.
  • میزان استفاده از این مواد ترکیبی برای روان‌کاری(روغن کاری) سیم بکسل‌ها به اندازه و نوع آنها بستگی دارد، و همچنین تکرار عملیات روان‌کاری(روغن کاری) به عواملی مانند بارگذاری، محیط اجرا، آلودگی‌ها، و غیره بستگی دارد.

هنگام روان‌کاری و تزریق روغن ویژه سیم بکسل باید به نکات زیر توجه داشت:
١- تا حد ممکن تزریق با دستگاه مخصوص انجام شود؛

٢- در صورت عدم دسترسی به دستگاه مخصوص، استفاده از غلطک رنگ یا قلم مویی؛

٣- اسپری روغن مخصوص، که در سیم بکسل‌های کوتاه کارایی دارد؛

۴- با توجه به اینکه کم یا زیاد شدن روغن در عملکرد سیم بکسل موثر است، حتماً دقت شود به مقدار مناسب روغن‌کاری شود؛

۵- حتماً پس از تزریق روغن سرخوردگی سیم بکسل کنترل گردد، با علامت‌گذاری و حرکت آسانسور به پائین‌ترین طبقه و بازگشت آن اگر تغییری در محل علامت‌گذاری بوجود آمد، نسبت به پاک کردن روغن‌های اضافی با رعایت ایمنی و محافظت از دست و ….اقدام کرد؛

۶- پرهیز از روان‌کاری(روغن کاری) سیم بکسل در هوا و دمای سرد؛ چون در دمای کم روان‌کننده تا حدودی به صورت جامد در آمده در نتیجه باعث سفت شدن سیم بکسل و کاهش کارایی و عمر آن می‌گردد؛

٧- بهترین دما برای تزریق روغن سیم بکسل آسانسور هوای گرم با دمای حدود 30 درجه یا بیشتر می‌باشد؛

٨- روغن نباید بیش از اندازه مایع باشد

٩- برای تغییر غلظت روغن حتماً از حلال مخصوص که کمتر تبخیر می‌شود استفاده گردد؛

۱۰- اگر سیم بکسل آسانسور نیاز به روغن‌کاری دارد و روغن مخصوص در دسترس نیست در شرایط حاد و اضطراری می‌توان به صورت موقت از روغن ماشین با ویسکوزیته (گران‌روی) متوسط استفاده نمود؛

۱۱- دقت شود حتی در شرایط اضطراری از روغن هیدرولیک و روغن دنده در آسانسور هرگز استفاده نشود.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,

-->