طراحی آسانسور هیدرولیک

بررسی کلی طراحی و کاربردی انواع آسانسور هیدرولیک

بررسی کلی طراحی و کاربردی انواع آسانسور هیدرولیک

برای آسانسور های کم ارتفاع با ظرفیت بالا (خودروبر، باربر و …) و آسانسورهای پانوراما (شیشه ای) در ساختمان‌های تا ۵ طبقه (در برخی موارد تا ۷ طبقه مشروط به ترافیک بسیار کم) سیستم هیدرولیک بهترین انتخاب است..

 

طراحی آسانسور هیدرولیک

 

امکان جابجایی بارهای بسیار سنگین به همراه برخی مزیت‌های که در ذیل به آنها اشاره شده است، در بسیاری موارد استفاده از آسانسورهای هیدرولیک را توجیه پذیر و حتی ضروری می‌کند، هرچند که سرعت و ارتفاع در آسانسورهای هیدرولیک محدود است. (بطور معمول تا ۷۵/۰ متر بر ثانیه و ارتفاع ۵ طبقه با طول مسیر حرکت ۵/۱۲ متر)

مزایای آسانسورهای هیدرولیک:

برخورداری از ضریب ایمنی بالا به دلیل عدم وجود احتمال سقوط آسانسور
در آسانسورهای هیدرولیک علاوه بر اینکه موتورخانه در بالای چاه قرار نمی‌گیرد، چاه آسانسور نیز می‌تواند بدون سقف باشد که در طراحی معماری قابل توجه است
آسانسورهای هیدرولیک حدوداً ۱۲ درصد کمتر از آسانسورهای کششی فضا اشغال می‌کنند
در حال حاضر بسیاری از معماران در طراحی ساختمان‌های کمتر از ۵ طبقه و بسیار لوکس مانند هتل ها، مراکز تجاری، ساختمان‌های مسکونی دوبلکس، تریپلکس و … از آسانسورهای پانوراما (شیشه ای) استفاده می‌نمایند که انتظار دارند علاوه بر نقش کاربردی آسانسور در ساختمان، از نظر زیبایی نیز در معماری کلی نقشی ایفا نماید. با توجه به اینکه آسانسورهای هیدرولیک فاقد وزنه تعادل می‌باشند (وزنه تعادل در آسانسورهای کششی یک وجه چاه را به خود اختصاص می‌دهد)، علاوه بر در ورودی که می‌تواند شیشه ای باشد کابین، در سه وجه دیگر نیز قابلیت اجرای شیشه را داراست.

در صورتی که نیروی پایین آمدن آسانسور هیدرولیک با استفاده از نیروی جاذبه زمین تامین شود نه تنها در حین پایین آمدن مصرف انرژی تقریبا صفر است بلکه می‌تواند سرعت پایین آمدن آسانسور را نیز افزایش داد.

در سیستم‌های مستقیم که امکان کندن حفره در کف چاه وجود ندارد جک به بغل منتقل می‌شود تا قسمت بیشتر جک در چاه قرار گیرد و نیاز به کندن حفره به حداقل ممکن کاهش یابد. و در حالت ب حالت دو جک نشان داده شده است.

فضای مورد نیاز برای آسانسورهای هیدرولیک خودروبر:
با توجه به تنوع آسانسورهای هیدرولیک ابعاد چاه و کابین را برای آسانسورهای خودروبر که یکی از متداول ترین نوع آسانسورهای هیدرولیک است، مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بطور معمول آسانسورهای خودروبر دارای ظرفیت از ۵/۲ تا ۷ تن هستند که دارای حداکثر ۵/۸ متر طول برای جک تک مرحله ای (۱ Stage) و ۱۷ متر برای جک دومرحله ای (۲ Stage) هستند.

ابعاد کابین در آسانسورهای خودروبر معمولاً به عرض ۲۲۰ تا ۲۸۰ سانتیمتر و عمق ۴۵۰ تا ۶۰۰ سانتیمتر می‌باشد.

فضای موردنیاز برای چاه آسانسور خودروبر به صورت زیر است:
۱۰۰ تا ۵۰ + عرض کابین = عرض چاه cm (متناسب با نوع در آسانسور)
۵۰ تا ۳۰ + عمق کابین = عمق چاه cm

در کف چاه حفره برای استقرار جک به قطر cm 50 در مرکز ثقل کابین تعبیه می‌گردد که عمق آن برای جک یک مرحله ای (۱ Stage) به صورت cm 50 + طول مسیر حرکت و برای جک دو مرحله ای (۲ Stage) به صورت cm 50 + طول مسیر حرکت / ۲ محاسبه می‌گردد.
موتورخانه آسانسورهای هیدرولیک معمولا در کنار چاه آسانسور تعبیه شده و به دلیل نوع سیستم می‌تواند تا ۱۲ متر با چاه فاصله داشته باشد که خود از مزایای این سیستم است، ارتفاع موتورخانه حداقل ۲ متر و ابعادی حدود ۵/۲ × ۵/۲ متر دارد.
انواع در، در آسانسورهای هیدرولیک عموماً شامل

گیوتینی که در از وسط باز شده و نیمی از آن به سمت بالا و نیمه دیگر به سمت پایین می‌رود.
کشویی که به صورت انعطاف پذیر در ریل حرکت کرده و به سمت بغل کابین هدایت می‌شود.
تلسکوپی یا سانترال.

Tags: , , , , , , , , ,

-->