عیب یابی آسانسور

عیب یابی آسانسور

عیب یابی آسانسور

عیب یابی آسانسور به دلیل وجود قطعات زیادی که در آن، مورد استفاده قرار می گیرد می تواند کار مشکل و پیچیده ای باشد.چون تعمیرکار آسانسور علاوه بر شناخت قطعات آسانسور باید آگاهی کاملی نسبت به تاثیرمتقابل هر کدام از قطعات نسبت بهم داشته باشد.علاوه بر آن، با توجه به تنوع آسانسورها و شرکتهای تولید کننده در برخی از موارد عیب یابی آسانسور حتی برای تعمیرکاران قدیمی طاقت فرساست.

 

عیب یابی آسانسور

 

خرابی سنسورها– شاید خرابی سنسورها نتواند مانعی برای بازشدن درب ها ایجاد کند، ولی می تواند در عملکرد کلی سیستم آسانسور تاثیر داشته باشد. برنامه بازدید منظم از سنسورها مهمترین عامل در کارکرد منظم آسانسور شماست.
افزایش دما – مخصوصا در فصل تابستان، اگر سیستم های تهویه و خنک کننده خوب کار نکنند، دما در درایو و سیستم کنترل می تواند تا ۱۰۰ درجه هم برسد که باعث اختلال در عملکرد آسانسور خواهد شد.( دمای عملکرد مناسب در آسانسور از ۵ تا ۴۰ درجه می باشد.)
توقف های ناگهانی– زمانبندی ها، خطاهای الکتریکی و معایب الکترونیکی می تواند از عوامل عمده این مشکل باشد که یک برنامه سرویس و نگهداری پیشگیرانه منظم تا حد قابل توجهی این ایرادات را برطرف خواهد کرد.
زمان انتظار زیاد- (این مورد بیشتر در آسانسورهای قدیمی مشهود است.) با قدیمی شدن آسانسورها ،نقص کارآیی آنها مشهود تر می شود و هر تکنسین با تجربه ای می داند با جایگزین کردن تابلوی مدرن تر راندمان آسانسور افزایش خواهد یافت.

 

الکترو موتور وعيب يابي آن

موتور هاي آسنکرون:

از دو قسمت روتور واستاتور ساخته شده و با برق متناوب کار مي کنند. هنگام روشن شدن موتور، سيم پيچ هاي درون شيار هاي استاتور ، يک ميدان مغناطيسي دوار بوجود آورده و بر روی روتور موتور اثر گذاشته که در آن خاصيت مغناطيسي بوجود مي آورند. روتور قسمت گردنده موتور بوده و داراي محور انتقال حرکت مي باشد. در روتورها که توسط قطب هاي مغناطيسي( هم نام وغيرهم نام) به وجود آمده عمل جذب و دفع انجام شده و این عمل موجب حرکت چرخشي روتور مي شود. روش هاي مختلف جهت راه اندازي موتور ها از حالت سکون عبارتند از:
آسنکرون با راه انداز غير خازني (کلاجي ) :
در اين موتور ها به منظور چرخش پرقدرت تر موتور، علاوه بر سيم پيچي هاي اصلي يک سري سيم پيچ کمکي نيز قرار دارد که با فاصله زماني با ميدان مغناطيسي اصلي میدان مغناطیسی دیگری به وجود می آورند که هنگامی که سرعت موتور به 75 درصد سرعت اسمي رسيد کلاج به عنوان يک کليد عمل کرده وسيم پيچ کمکي را از مدار خارج مي کند.
نکته: کلاج تحت تاثير نيروي گريز از مرکز کار می کند.
آسنکرون با راه انداز خازن موقت وخازن دايم: دارای علامت اختصاري TCM می باشند. دارای دو خازن بوده که يکي از خازن ها پس از راه اندازي از مدار خارج شده وخازن ديگر در مدار باقي مي ماند. خازن باقی مانده در مدار با سيم پيچ کمکي سري مي باشد.

آسنکرون با راه انداز خازن موقت :

علامت اختصاري این موتورها CSM مي باشد. در این موتورها يک خازن الکتروليتي با ظرفيت حدود 200 الي 500 ميکرو فاراد باسيم پيچ کمکي بطور سري بسته می شود. سیم پيچ اصلي موازي با خازن الکترولیتی ذکر شده و همچنین سیم پیچ کمکی بسته مي شود. این موتور توسط اختلاف فاز و ميدان مغناطيسي بوجود آمده توسط خازن وسيم پيچ کمکي می چرخد. در اين موتور سيم پيچ کمکي به وسیله ی کليد گريز از مرکز از مدار خارج مي شود.
آسنکرون با راه انداز خازن دايمي:
دارای علامت اختصاری ( PSCM) می باشند. اين موتور ها نسبت به موتور هاي قبلي داراي قدرت کم تري می باشند. به دلیل نداشتن کليد گريز از مرکز، خازنی که با سيم پيچ کمکي سري بسته شده است هميشه در مدار باقي می ماند. مقایسه سيم پيچ هاي اصلي و کمکي به شرح ذیل می باشد:
1- عموما سطح مقطع سيم هاي اصلی از سيم هاي کمکی بیشتر است.
2- سيم پيچ هاي کمکی در روی شيار ها و سيم پيچ اصلی در شیارها قرار دارند.
3- خازن با سيم پيچ کمکي سري می شود.
4- سيم پيچ اصلی مقاومت کمتری (اهم کمتر) نسبت به سيم پيچ کمکی دارد.
عيب يابي موتور هاي آسنکرون :
معيوب شدن موتور ها در دو عامل ذیل خلاصه می شود:
سیستمهای مکانيکي از جمله بوشن ها و بلبرينگ
سیستمهای الکترونیکی از جمله خازن و سيم پيچ ها
عيب يابي قطعات برقي : 1- به هیچ وجه موتور روشن نمی شود و از مدار هیچگونه جریانی عبور نمي کند.
دلیل عیب 1) قسمتی از مدار الکترونیکی قطع می باشد.
رفع عيب 1- بوسیله آوامتر تمامی مدار الکترونیکی از جمله موارد ذیل را بررسی نموده و عيب مربوطه را بر طرف مي نماييم.
سيم هاي رابط
اتصالات و کلیدها در تخته کلم موتور – دوشاخه – پريز
2- به هیچ وجه موتور روشن نمی شود و از مدار هیچ گونه جریانی عبور نمي کند.
دلیل عیب 2) فيوز
رفع عيب 2- اولین گام بررسی علت سوختن فيوز است که غالبا دلیل آن اتصالي مي باشد گام بعدی تعویض فیوز است. چرا که تعویض فیوز بدون یافتن علت مجددا منجر به سوختن فیوز جدید خواهد شد.
3- دمای موتور پس از روشن شدن بسیار بالا می رود. (داغ می شود)
دلیل عیب 3) موتور نيم سوز شده است.
رفع عيب3- موتور هاي نيم سوز شده نسبت به موتور هاي بی عیب جریان الکتریکی بسیار بالاتری دريافت مي کنند. در سيم پيچ هاي اصلي و کمکی امکان اتصال حلقه و يا اتصال کلاف به کلاف وجود دارد.در نتیجه مسير جريان الکتريکي کوتاه شده بنابراین براي گردش ميدان مغناطيسي مناسب و کافی ایجاد نمی گردد که این امر منجر به افزایش بیش از حد دمای موتور خواهد شد. هنگامی که محل اتصالي مشخص گردد و توانایی عايق نمودن آن را به هر نحو داشته باشیم برای عایق نمودن اقدام می نماییم ودر غير اين صورت عملیات سیم پیچی موتور می بایست مجددا از نو انجام شود..
4- پس از اینکه موتور روشن می شود بلافاصله درجه حرارت موتور بالا می رود.
دلیل عیب4)زياد بودن بار موتور.
رفع عیب 4- تمامی موتورها دارای توان مکانيکي مخصوص به خود هستند. هنگام افزایش نیروی وارد بر موتور جريان الکتریکی بسیاری از سيم ها نیز عبور می کند که با سطح مقطع وتعداد دور آن ها متناسب نیست و منجر به بالا رفتن درجه حرارت موتور شده که در نهایت باعث آسیب دیدن موتور خواهد شد. جهت رفع این مشکل بايستی بار وارده بر موتور را کم نموده و از کار مداوم آن خود داري نماییم.
5- پس از ایتارت خوردن موتور بلافاصله درجه حرارت موتور بالا رفته و موتور زیر بار می خوابد.
دلیل عیب 5) کليد گريز از مرکز از کار افتاده و عمل نمی کند.
رفع عيب 5 -چون سيم پيچ کمکي از مدار خارج نمي شود جریان دریافتی هم از سیم پیچ اصلی بوده و هم از سیم پیچ کمکی.
جهت اطمينان از سالم بودن کليد گريز از مرکز می بايست به صداي کنتاکت آن (در حالت دور گرفتن موتور وهمچنين از دور افتادن) آن گوش کرد. جهت رفع مشکل فوق بايستی کليد گریز از مرکز سرويس و يا تعويض گردد.
6- هنگام استارت موتور آسانسور صدای زیادی شنیده شده اما حرکت نمیکند
علت 6- از کار افتادن کلید گریز از مرکز
رفع عیب 6 – اگر در حالت خاموش بودن موتور کنتاکتهای کلید وصل نشده باشد، هنگام آغاز بکار سیم پیچ راه انداز در مدار الکترونیکی قرار نگرفته و در نتیجه موتور حرکت نخواهد کرد. جهت رفع خرابی بوسیله آوامتر کلید را تست کرده و اگر کلید معیوب باشد آنرا تعویض می نماییم.
7- هنگام استارت موتور صدای زیادی شنیده شده اما حرکت نمیکند
علت 7 – قطع بودن سیم پیچ کمکی و یا اصلی
رفع عیب 7 – بوسیله آوامتر هر دو مدار را تست کرده و اگر محل قطعی مشخص شد آنرا اصلاح می کنیم
8- هنگام استارت موتور آسانسور صدای زیادی شنیده شده اما حرکت نمیکند.
علت8 – سوختگی و یا نیم سوز شدن الکتروموتور
رفع عیب 8 – دمای موتور بسرعت بالا رفته و آمپر (جریان) بسیار بالایی میکشد.در ضمن وجود دود و یا بوی سوختگی به مشام میرسد. جهت برطرف کردن عیب انجام مجدد سیم پیچی اجتناب ناپذیر است.
9- هنگام استارت موتور صدای زیادی شنیده شده اما حرکت نمیکند.
علت 9 – خرابی خازن ها
رفع عیب 9- از خازنها بدلیل راه اندازی موتور استفاده شده است. خازن ها را تست نموده ( طبق مطالب گفته شده در بخش خازن) و در صورت خرابی آنرا تعویض می نماییم.
10- هنگام استارت موتور صدای زیادی شنیده شده اما حرکت نمیکند.
علت10 – وجود اتصال کوتاه در مدار الکترونیکی اصلی موتور
رفع عیب10 – جعبه اتصالات موتور، سیمهای رابط و دوشاخه ها را چک میکنیم ، اگر محل اتصالی مشخص گردید نسبت به رفع آن اقدام مینماییم.
11 – هنگام استارت موتور مدار به دلیل عمل نمودن فیوز قطع می گردد.
علت 11- سوختگی کامل موتور آسانسور
رفع عیب 11 – با بررسی استاتور و سیم پیچهای آن از سوختگی آن اطمینان حاصل نموده و متور مجددا می بایست سیم پیچی گردد.
12– هنگام استارت موتور مدار به دلیل عمل نمودن فیوز قطع می گردد.
علت12- وجود اتصال کوتاه در خازن
رفع عیب 12- در صورتیکه موتور بدون خازن به برق متصل گردد و فیوز عمل ننماید عیب مربوط به خازن بوده و خازن می بایست تعویض گردد.

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

-->