آسانسور هیدرولیک

مزایا و معایب آسانسور هیدرولیک

مزایا و معایب آسانسور هیدرولیک

در آسانسورهای هیدرولیک نیروی رانش از طریق تحت فشار نهادن سیالی نظیر آب یا روغن ایجاد شده و به جک های هیدرولیکی منتقل و باعث ایجاد حرکت می گردد. آسانسورهای هیدرولیک در ظرفیت های مختلف با طول مسیر حرکت کم به کار گرفته می شوند و معمولا در ظرفیت های بالا نسبت به انواع کششی مقرون به صرفه تر می باشند. حرکت نرم و روان و قابلیت تنظیم سرعت , دقت توقف در تراز طبقه , شروع و خاتمه حرکت بدون شوک از مزایای این آسانسورها است.

 

 

آسانسور هیدرولیک

 

از دیگر ویژگی های این نوع آسانسور عدم پیش بینی موتورخانه در بالای چاه و امکان قرار دادن آن در مکان دورتری از چاه است. سیستم محرکه آسانسور هیدرولیک از نوع مستقیم یا غیرمستقیم است. در نوع مستقیم جک مستقیما به یوک کابین متصل می گردد و در نوع غیر مستقیم از طریق حرکت سیم بکسل متصل به یوک کابین موجب جابه جایی آن می شود در صورتیکه سیستم از نوع مستقیم باشد جک باید دارای شیر اطمینان مخصوص باشد در صورتیکه از نوع غیر مستقیم باشد کابین مجهز به سیستم ترمز اضطراری (پاراشوت) و کاورنر می باشد.

 

مزایای آسانسور هیدرولیک

  1. کاهش خطر سقوط کابین به دلیل استفاده از جک و افزایش ایمنی
  2. برخورداری از حرکت یکنواخت و بدون صدا
  3.  هم تراز شدن کابین در طبقات و توقف ملایم تر
  4. حرکت رو به پایین کابین با کمک موتور خاموش و نیروی ثقل
  5. طول عمر زیاد قطعات و استهلاک کم به دلیل کاهش قطعات متحرک
  6. افزایش ایمنی برای نصب و سرویس به وسیله حذف یا کاهش قطعات دوار
  7. افزایش ایمنی وپیشگیری از خط برق گرفتگی به وسیله قرار دادن الکتروموتور غوطه ور در مخزن پاوریونیت
  8. کاهش گرمای محیط موتورخانه از طریق خنک شدن الکتروموتور توسط روغن
  9. امکان حذف گاورنر (سرعت شمار) در سیستم های جک مستقیم با استفاده از مکانیزم Rupture Valveبرای فعال کردن سیستم ایمنی ترمز اضطراری
  10. امکان تنظیم سرعت تا 1متر برثانیه به وسیله شیر کنترل هیدرولیکی که به مراتب کم هزینه تر وایمن تر از آسانسور کششی VF3 است
  11. امکان افزایش فضای کابین وکاهش هزینه سازه چاه آسانسور
  12. کاهش هزینه نگهداری وتعمیرات قطعات
  13. افزایش ضریب ایمنی در برابر خطرات آتش سوزی وزلزله به علت سهولت دسترسی به موتورخانه در پایین وامکان خروج اضطراری از کابین
  14. دسترسی آسان سرویس کار به موتورخانه در مواقع اضطراری
  15. استفاده از فضاهای بدون استفاده با کمترین محدودیت ممکن
  16. مزیت سیستم هیدرولیک این است که می تواند به آسانی بانیروی کم پمپ قدرت زیادی ایجاد کندتا آسانسور به راحتی بالا برود .

 

معایب آسانسور هیدرولیک 

  1. با توجه به نیاز آسانسورهای هیدرولیکی به انتقال روغن جهت جا به جایی ، به ندرت می توان از آنها برای سرعت های بالای یک متر بر ثانیه استفاده نمود . زیرا در این صورت نیاز به موتور و پمپ تامین فشاری با توان بالا و طبیعتا گران خواهیم داشت .
  2. گاهی از اوقات و به علت تغییرات در درجه حرارت روغن هیدرولیک ، عملکرد آسانسورهای هیدرولیکی دستخوش نوسان می گردد. درجه حرارت روغن در آسانسورهای هیدرولیکی کم ترافیک به تدریج کاهش یافته ، در حالیکه در آسانسورهای هیدرولیکی پر ترافیک ، حرارت آن بالا میرود . لذا بایستی که دمای اتاقک محل نصب پاور یونیت آسانسورهای هیدرولیکی را کنترل نمود تا تغییرات حرارت روغن به حداقل برسد .
  3. قدرت مورد نیاز موتور آسانسورهای هیدرولیکی معمولا بیش از آسانسورهای کششی می باشد. لذا جهت رساندن برق به موتورخانه باید از کابلهای برق متناسب با قدرت موتور استفاده نمود تا از افت ولتاژ جلو گیری گردد . استفاده از مدار ستاره مثلث جهت راه اندازی موتور نیز به همین علت می باشد.
  4. هزینه های نصب و نگهداری یکی از ملاحظات اصولی در اغلب سیستم های هیدرولیکی می باشد . در سیستم جک مدفون که نیاز به حفر چاله های عمیق دارد، سوراخ کردن زمین برای نصب آسانسورهای هیدرولیکی ، خطرات بر خورد با موانع زیر زمینی را افزایش داده و احیانا هزینه های جانبی را به خریدار تحمیل می کند . اغلب قرار دادهای نگهداری آسانسورهای هیدرولیکی فاقد بخش هزینه تعویض قطعات زیرزمینی می باشد و این قسمت معمولا به کارفرما واگذار می گردد.
  5. اصولا آسانسورهای هیدرولیکی ، دستگاههایی هستند که حرارت فراوانی را ایجاد می کنند زیرا تمام انرژی که در پایین آمدن آسانسور به کار میرود تبدیل به حرارت شده و سیال واسطه آن حرارت را را جذب و درجه حرارت آن بالا میرود. این تغییر درجه حرارت اگر در خارج از دامنه استاندارد سیال یا اجزای مکانیکی باشد، باعث بروز تغییراتی در ترکیب سیال یا کارکرد صحیح قطعات مکانیکی شده و استفاده یا نگهداری آسانسور را با مشکل همراه می سازد.
  6. در سیستم هیدرولیک با جک مدفون ،سیستم پر فشار هیدرولیک و تجهیزات مربوطه مدفون در معرض حملات شیمیایی ، مکانیکی و الکترولیتی قرار دارند که می توانند موجب ضعیف شدن دیواره و نهایتا ایجاد نشتی در سیلندرهای هیدرولیک شوند. اقدامات فراوانی در جهت جلوگیری و یا کاهش خوردگی صورت گرفته است که از متداولترین آنها میتوان به استفاده از روکش های مخصوصی که جداکننده بخشهای مدفون از مجاورت مستقیم با سیالات زیر زمینی و خاک هستند اشاره نمود.
  7. محدودیت پشتیبانی در سرعت زیاد.
  8. محدودیت پشتیبانی در ارتفاع زیاد.
Tags: , , , , , , ,

-->